POLITYKA

środa, 23 lipca 2014

Polityka - nr 49 (2583) z dnia 2006-12-09; s. 79

Kultura

Aneta Kyzioł

Śmieszne i straszne

Rozmowa z braćmi Olegiem i Władimirem Presniakowami, rosyjskimi dramaturgami, wystawianymi od Moskwy przez Londyn i Warszawę po Nowy Jork ponoć częściej niż Czechow

...

[pełna treść dostępna dla abonentów Polityki Cyfrowej]

Bracia Oleg (rocznik 1969) i Władimir (1974) Presniakowowie, zanim stali się najczęściej wystawianymi na świecie rosyjskimi autorami, byli wykładowcami – filologii i socjologii – na uniwersytecie w Jekaterynburgu. Tworzą zawsze w duecie, oprócz dramatów mają na koncie powieści i scenariusze filmowe. Znakiem rozpoznawczym ich twórczości jest groteska, ironia oraz gry z motywami zaczerpniętymi ze światowej klasyki literackiej. Ich dramaty odbijają zmiany zachodzące we współczesnym, nie tylko rosyjskim, społeczeństwie. „Terroryzm” i „Udając ofiarę” miały premiery w krótkich odstępach czasu na scenie moskiewskiego MCHAT i w teatrach Londynu, skąd powędrowały w świat, a „Udając ofiarę” zostało nawet z sukcesem sfilmowane (reż. Kiriłł Sieriebriennikow). Polska prapremiera „Terroryzmu” odbyła się w 2003 r. w poznańskim Teatrze Polskim (reż. Paweł Łysak), a „Udając ofiarę” miało ostatnio premierę w warszawskim Teatrze Współczesnym (reż. Maciej Englert).