POLITYKA

Piątek, 23 czerwca 2017

Wyszukaj w Archiwum

Ą ą Ć ć Ę ę Ł ł Ń ń Ó ó Ś ś Ź ź Ż ż

wyszukiwanie zaawansowane

Polityka - nr 12 (12) z dnia 2015-10-01; Pomocnik Historyczny. O kolei po kolei - lista artykułów

znaleziono 52 artykułów

1.

Wehikuł cywilizacji Jerzy Baczyński, Leszek Będkowski

„Kiedyśmy zaczynali XIX wiek istnienia świata, pierwsze iego lata (…) ani by były śmiały uwierzyć w wielki i skuteczny rezultat wynalazku, który sposób podróżowania na lądzie i morzu

(nr 12 / 2015-10-01) s. 3
tekst ma 2722 znaków

2.

Autorzy

Aleksander Drzewiecki – dr inż., pracownik Katedry Transportu Szynowego Politechniki Śląskiej w Katowicach, dyrektor oddziału terenowego Urzędu Transportu Kolejowego w Katowicach. Marek Graff

(nr 12 / 2015-10-01) s. 5
tekst ma 2594 znaków

3.

Podręczne kalendarium [opr.] Tadeusz Zawadzki

1799-1801 Brytyjczyk Richard Trevithick (i niezależnie Oliver Evans z USA) konstruują udoskonalone maszyny parowe. 1803 Pierwsza publiczna konna kolej żelazna, Surrey Iron Railway w Londynie

(nr 12 / 2015-10-01) s. 6-7
tekst ma 8805 znaków

4.

Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska Andrzej Paszke

Choć z Wiedniem w nazwie, uruchomiona 170 lat temu na swym pierwszym odcinku, linia miała zrazu połączyć stolicę Królestwa Kongresowego z przemysłowym Zagłębiem i granicą austriacką.

(nr 12 / 2015-10-01) s. 8-14
tekst ma 17880 znaków

5.

Parochody Wiesław Wojasiewicz

Parowozy na wyrost. Zamówienie na parowozy dyrektorzy budowanej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej złożyli w firmie John Cockerill z Searing. Całość kontraktu przewidywała dostawę także

(nr 12 / 2015-10-01) s. 10
tekst ma 5838 znaków

6.

Akcja z akcjami (AP)

Akt założycielski Towarzystwa Drogi Żelaznej Warszawsko- Wiedeńskiej spisano przed notariuszem Aleksandrem Engelkem w Warszawie 25 listopada 1838 r. Środki finansowe na budowę kolei miały

(nr 12 / 2015-10-01) s. 12-13
tekst ma 3546 znaków

7.

Dziekan inżynierów Wiesław Wojasiewicz, Marek Moczulski

Życiorys Stanisława Wysockiego, projektanta i budowniczego Wiedenki, powszechnie zwanego dziekanem inżynierów, to przy okazji opowieść o losach Polaka pod zaborami.

(nr 12 / 2015-10-01) s. 14-15
tekst ma 8497 znaków

8.

Dworzec Wiedeński

Stację końcową Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej umieszczono przy skrzyżowaniu ul. Marszałkowskiej i Alej Jerozolimskich. Wzniesiono tu dworzec według projektu Henryka Marconiego.

(nr 12 / 2015-10-01) s. 16-17
tekst ma 11184 znaków

9.

Stanęła na torach lokomotywa Aleksander Drzewiecki

Kolej, jaką wszyscy znamy, składa się z dwóch podstawowych elementów: pojazdu oraz toru. Oba powstały i rozwijały się niezależnie od siebie, zanim doszło na początku XIX w. do ich

(nr 12 / 2015-10-01) s. 18-25
tekst ma 22299 znaków

10.

„Jeśli Bóg pozwoli” Michał Kopczyński

Zanim konie stały się mechaniczne

(nr 12 / 2015-10-01) s. 26-27
tekst ma 10607 znaków

11.

Kapitał na podkładach Adam Leszczyński

Kolej była elementem rewolucji przemysłowej, a także krwiobiegiem rodzącej się gospodarki kapitalistycznej.

(nr 12 / 2015-10-01) s. 28-31
tekst ma 13189 znaków

12.

Imperialne szyny Adam Leszczyński

W Azji, Afryce i Ameryce Łacińskiej kolej zaprzęgnięto do służby kolonialnej.

(nr 12 / 2015-10-01) s. 32-35
tekst ma 18345 znaków

13.

Kolej do potęgi Cezary Kowanda

Pociągi pomogły Ameryce skolonizować Zachód, rozwinąć przemysł i ożywić handel. W pewnym sensie dzisiejsze Stany Zjednoczone powstały wokół torów kolejowych.

(nr 12 / 2015-10-01) s. 36-37
tekst ma 8397 znaków

14.

Wyścig z czasem Marek Graff

Rekordy bite na parze. Lokomotywy parowe, jakie pojawiły się w Anglii w pierwszej połowie XIX w. (art. s. 19), rozwijały prędkości rzędu 40–50 km/h, choć nosiły dumne nazwy, np. Rakieta.

(nr 12 / 2015-10-01) s. 38-41
tekst ma 15429 znaków

15.

Tor z przeszkodami Tomasz Wiścicki

Nie sztuka poprowadzić linię kolejową na płaskim terenie – prawdziwym wyzwaniem było i jest pokonanie gór i morskich cieśnin.

(nr 12 / 2015-10-01) s. 42-49
tekst ma 24208 znaków

16.

Pomnik Malinowskiego (TW)

Na przełęczy Ticlio – w najwyższym punkcie trasy transandyjskiej – wzniesiono pomnik jej polskiego budowniczego. Inicjatorką była znana dziennikarka i podróżniczka Elżbieta Dzikowska,

(nr 12 / 2015-10-01) s. 45
tekst ma 641 znaków

17.

Nawroty w Słowacji (TW)

Jeśli ktoś nie ma szans na podróż do Peru, a chciałby zobaczyć, jak działa system nawrotów, może się wybrać na Słowację, gdzie w 1926 r. połączono dwie leśne kolejki, Kysucką i

(nr 12 / 2015-10-01) s. 45
tekst ma 467 znaków

18.

Po co szynie zęby (TW)

Klasyczna, adhezyjna (wykorzystująca przyczepność do torów) kolej ma swoje ograniczenia – nie może jechać po stromiźnie. Dla pokonania tej trudności wymyślono kolej zębatą: pomiędzy

(nr 12 / 2015-10-01) s. 47
tekst ma 2129 znaków

19.

Kolejowi baronowie Piotr Osęka

Tam gdzie transport szynowy rozkwitał dzięki inicjatywie prywatnych przedsiębiorców – przede wszystkim w Ameryce i Rosji – na budowie kolei zbito kilka bajecznych i dużo wielkich fortun.

(nr 12 / 2015-10-01) s. 50-54
tekst ma 25120 znaków

20.

Kto smarował, ten jechał Andrzej Żor

Zarządzanie drogami żelaznymi przechodziło z rąk prywatnych w państwowe i odwrotnie, zależnie od zysków i politycznej koniunktury.

(nr 12 / 2015-10-01) s. 55-59
tekst ma 21386 znaków