POLITYKA

Niedziela, 21 lipca 2019

Polityka - nr 5 (2994) z dnia 2015-01-28; s. 72-73

Kultura / Paszporty POLITYKI 2014

Aneta Kyzioł

2:0 z Niemcami

Rozmowa z Radosławem Rychcikiem, reżyserem, laureatem Paszportu POLITYKI w dziedzinie teatru, o murzyńskich „Dziadach” i strategii skandalu w sztuce

Aneta Kyzioł: – Skąd pomysł, by „Dziady” Mickiewicza osadzić w amerykańskiej popkulturze, polską niedolę zaborową zrymować z uciskiem czarnoskórych niewolników na plantacjach amerykań- skiego Południa i żeby Gustaw-Konrad wygłaszał słynną mowę Martina Luthera Kinga „I Have a Dream”?
Radosław Rychcik: – Przy okazji wcześniejszego spektaklu, „Diabła” z Teatru Współczesnego w Szczecinie, gdzie uruchomiliśmy obrazy z serialu „Miasteczko Twin Peaks”, zrozumiałem, że można opowiadać o tym, co nas fascynuje, za pomocą obrazów z telewizji, z mediów. Że są one częścią naszej pamięci zbiorowej, wspólnotowej. Jak klasyka literacka, filmowa czy teatralna. Na próbach najłatwiej można się skomunikować z aktorem, mówiąc skrótem, np. „Wiesz, ta postać ma coś z Jokera”. I od razu wszystko jasne. My zrobiliśmy krok dalej, umieściliśmy Jokera na scenie, obok postaci z „Twin Peaks” czy „Lśnienia” Kubricka.

Wcześniej ogłosił pan casting teatralny dla czarnoskórych mieszkańców Poznania.
Pomyślałem o ...

Radosław Rychcik, polonista i reżyser teatralny, rocznik 1981. Zadebiutował w 2008 r. spektaklem „Versus. W gęstwinie miast” Brechta w Teatrze Nowym w Krakowie. Spektakl, inspirowany esejem Rolanda Barthesa o wolnoamerykance, rozgrywał się na bokserskim ringu. Wielkim sukcesem, także międzynarodowym, była zainscenizowana jako koncert rockowy „Samotność pól bawełnianych” Bernarda-Marii Koltèsa z Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Powieść Gustawa Flauberta „Madame Bovary” (Teatr Dramatyczny w Warszawie) była histerycznie wykrzykiwaną operą o nienasyceniu. W „Diable” z Teatru Współczesnego w Szczecinie analizował fenomen zła przy pomocy postaci i motywów z serialu „Miasteczko Twin Peaks”. Paszport POLITYKI otrzymał za „Dziady” zrealizowane w poznańskim Teatrze Nowym. Obecnie w warszawskim Studio pracuje nad teatralną adaptacją „Utalentowanego pana Ripleya”, filmu Anthony’ego Minghelli z 1999 r.