POLITYKA

środa, 24 kwietnia 2019

Polityka - nr 19 (3058) z dnia 2016-05-04; s. 71

Kultura / Afisz / Na scenie

Aneta Kyzioł

70-lecie Seweryna

3/6

Samuel Beckett, Krapp i dwie inne jednoaktówki, reż. Antoni Libera, Teatr Polski w Warszawie

Pierwszy spektakl trójki Beckett-Libera-Seweryn – połączenie „Końcówki” i „Szczęśliwych dni” – otwierał pięć lat temu dyrekcję Seweryna w Polskim, drugim – złożonym z „Ostatniej taśmy”, Fragmentu dramatycznego II i Impromptu „Ohio” – aktor świętuje 70. urodziny. Przykro pisać, ale żadna z inscenizacji nie porywa, obie są rodzajem hołdu złożonego tradycji teatru i niczym więcej. 69-letni Krapp z „Ostatniej taśmy” jest niespełnionym pisarzem, który dla sztuki poświęcił miłość, związki, życie, a teraz, odsłuchując fragmenty swojego mówionego pamiętnika, zastanawia się, czy jego wybory życiowe miały sens i czy cokolwiek go łączy z sobą sprzed kilkudziesięciu, a nawet kilkunastu lat. To – obok Szekspirowskich Leara czy Prospera – rola, którą aktorzy lubią podsumowywać długą karierę. Albo kokietować, że ją podsumowują. Przed Sewerynem grali ją m.in. Tadeusz Łomnicki i Zbigniew Zapasiewicz. Seweryn Leara już zagrał, zresztą w podobnej charakteryzacji, z rozczochraną brodą i rozwianym wł...

Skala ocen: 1 (dno) – 6 (wybitne)