POLITYKA

Piątek, 19 lipca 2019

Polityka - nr 4 (2892) z dnia 2013-01-23; s. 16-18

Polityka

Jagienka Wilczak

Anatomia upadku

Rozmowa z Maciejem Laskiem, przewodniczącym Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, oraz Agatą Kaczyńską, sekretarzem PKBWL, Piotrem Lipcem i Edwardem Łojkiem – członkami PKBWL, byłymi członkami komisji Jerzego Millera badającej przyczyny katastrofy Tu-154 pod Smoleńskiem

Jagienka Wilczak: – Oglądamy właśnie nowy film o katastrofie smoleńskiej „Anatomia upadku”, autorstwa Anity Gargas. Film rozprowadzany jest razem z „Gazetą Polską”. Autorka dotarła do nowych świadków, jak twierdzi, kluczowych dla badania przyczyn katastrofy, potwierdzających ustalenia niezależnych ekspertów i Zespołu Parlamentarnego Antoniego Macierewicza. Szczególnie ważny jest świadek Nikołaj Szewczenko, kierowca autobusu jadącego do Smoleńska. Rzeczywiście był na miejscu wypadku, czy dokładnie widział samolot? Mógł słyszeć wybuch? Czy to, co opowiada, jest wiarygodne?
Piotr Lipiec: – Słyszała pani filmową relację świadka: samolot leciał bardzo nisko nad drogą, zaczepiał o drzewa, leciał z kołami skierowanymi do dołu, widzianymi z jadącego autobusu. Świadek słyszał ryk silników, widział iskry, hamował, miał wrażenie, że maszyna spadnie na drogę.

Maciej Lasek: – Samolot poruszał się wtedy z prędkością 75 m na sekundę. Brzoza, w którą uderzył, co spowodowało destrukcję skrzydła, rośnie w odległości 220–234 m od drogi, w tym przypadku – po lewej stronie jadącego autobusu. Lotnisko ...