POLITYKA

środa, 22 maja 2019

Polityka - nr 3 (3194) z dnia 2019-01-16; s. 73

Kultura / Afisz / Na płycie

Bartek Chaciński

Apopkalipsa

5/6

Deerhunter, Why Hasn’t Everything Already Disappeared?, 4AD

W światowych realiach to bodaj pierwsza znacząca płyta w tym roku. A już na pewno pierwsza dla publiczności rocka alternatywnego i psychodelicznego, z którego grupa Deerhunter (geograficznie z Atlanty) się wywodzi. Tyle tylko, że kryje w sobie pewne zaskoczenie i przemianę. Otóż zespół, kierowany przez wokalistę i gitarzystę Bradforda Coxa, z jednej strony wygładził brzmienie i napisał całkiem lekkie utwory, momentami kojarzące się z repertuarem Paula McCartneya. Partie gitary nierzadko dubluje przy tym syntezator rodem z nagrań Gary’ego Numana („Greenpoint Gothic”), całość bywa zręcznym retro jak u Ariela Pinka („Element”) albo nawiązuje do minimalizmu (piękny „Tarnung”). Z drugiej jednak – w tekstach nie szczędzi ponurych wizji przyszłości, w której ludzkość wygasa, przyroda ginie, a apokalipsa jest czymś oczywistym. Te obrazy inspirowane są – jak mówi sam Cox – filmową twórczością Nicolasa Roega. Melodyjne utwory w tej atmosferze odbiera się w sposób nieco przewrotny i już nie tak łatwy. ...

Skala ocen: 1 (dno) – 6 (wybitne)