POLITYKA

Wtorek, 11 grudnia 2018

Polityka - nr 45 (2679) z dnia 2008-11-08; s. 72-73

Kultura

Dorota Szwarcman

Batuta rodzaju żeńskiego

Rozmowa z Agnieszką Duczmal, dyrygentką, szefową Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia Amadeus

Dorota Szwarcman: – Jest pani rekordzistką. Nie było chyba dotąd orkiestry kierowanej od 40 lat przez osobę, która ją założyła.

Agnieszka Duczmal: – To rekord Guinnessa. W naszym obecnym składzie większość muzyków gra 20 lat lub więcej. Najstarszy stażem (39 lat) jest kontrabasista.

Pani mąż. Kiedy zakładała pani zespół, kobiet dyrygujących prawie nie było. Pani jednak postanowiła to przełamać. Odkąd pani wiedziała, że będzie dyrygentką?

Od ósmego roku życia, kiedy usłyszałam „Dyla Sowizdrzała” Richarda Straussa. Wcześniej uczyłam się gry na fortepianie, ale stwierdziłam, że orkiestra to najpiękniejszy instrument, na którym po prostu muszę grać.

40 lat temu z trudem przyjmowano kobiety na dyrygenturę. Jak pani się to udało?

Pierwszym moim nauczycielem w tej dziedzinie, jeszcze w średniej szkole, był prof. Stanisław Kulczyński, chórmistrz, który prowadził tam zajęcia na wydziale pedagogicznym. W dwóch ostatnich latach szkoły zapisałam się do niego. Przed pierwszym występem prowadzonego przeze mnie chóru profesor powiedział, że powinnam zapisać ...

Agnieszka Duczmal, ur. w 1946 r. w Krotoszynie. Po studiach dyrygenckich w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej pracowała w Filharmonii Poznańskiej i Teatrze Wielkim w Poznaniu. Po otrzymaniu wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów Fundacji Herberta von Karajana (1975) oraz Srebrnego Medalu Karajana z założoną przez siebie jeszcze na studiach orkiestrą kameralną (1976) poświęciła się wyłącznie pracy z tym zespołem (dziś Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus), odnosząc sukcesy na całym świecie. W tym roku orkiestra obchodzi 40-lecie; dyrygentka otrzymała z tej okazji Honorowy Złoty Mikrofon Polskiego Radia.