POLITYKA

Piątek, 22 marca 2019

Polityka - nr 17 (17) z dnia 2018-12-05; Niezbędnik Współczesny. 4/2018; s. 58-61

ŚWIAT

Krzysztof Kubiak

Chińskie drogi

Nowy Jedwabny Szlak to mit, konieczność czy wielka gra?

Chiny muszą eksportować, gdyż od tego zależy ich przetrwanie w obecnym kształcie politycznogospodarczym. Zdolności produkcyjne rozbuchanego przemysłu wytwarzającego artykuły konsumpcyjne zdecydowanie przewyższają potrzeby rynku wewnętrznego. Załamanie eksportu to – godząc się na pewne uproszczenie – bezpośrednie uderzenie w interesy setek milionów beneficjentów bardzo szybkiego wzrostu gospodarczego. Warstwa aspirująca do klasy średniej niechętnie zaakceptowałaby obniżenie ciężko wypracowanego standardu życia i zrezygnowała ze swych konsumpcyjnych możliwości. Stanowiłoby to przesłankę wybuchu społecznego niezadowolenia na trudną do oszacowania skalę.

Aby rozwijał się eksport, Chiny potrzebują zaś surowców, a w wymiarze ogólniejszym stabilnych szlaków komunikacyjnych łączących azjatyckie centrum produkcji z centrami konsumpcji i obszarami surowcowymi. W ową podstawową potrzebę doskonale wpisuje się koncepcja przedstawiona we wrześniu 2013 r. podczas wizyty w Kazachstanie przewodniczącego (prezydenta) Chińskiej Republiki Ludowej Xi Jinpinga. To plan zakrojonych na olbrzymią skalę inwestycji (szacunki mówią o mniej więcej bilionie dolarów) ukierunkowanych na zwiększenie przepustowości arterii komunikacyjnych między Państwem Środka a&...