POLITYKA

Czwartek, 20 czerwca 2019

Polityka - nr 41 (2266) z dnia 2000-10-07; s. 25-26

Kraj

Andrzej Krzysztof WróblewskiIgor T. Miecik  [wsp.]

Czterdzieści ton

Kierowcy tirów protestują przeciw własnemu stowarzyszeniu

Jeszcze nie rozjechały się tiry blokujące przejście graniczne w Cieszynie, a już uformowała się wielokilometrowa kolejka w Świecku. Tam jeszcze trwały rozmowy, kiedy zanosiło się na blokadę w Chyżnem. Ta forma protestu okazuje się modna, bo skuteczna: czterdziestotonowych ciężarówek nie rozpędzi się ani armatkami wodnymi, ani gazem łzawiącym. Trzeba negocjować – chociaż kierowcy mówią, że to i tak niewiele da.

Granice krajów kiedyś nazywanych socjalistycznymi okazały się zupełnie nieprzygotowane do nowych porządków. Dawniej miały bronić spoistości obozu, teraz winny sprzyjać rosnącej wymianie handlowej. Dawniej celnik miał wyłowić z bagażu wywożoną kiełbasę czy przywożoną nielegalną bibułę, niewiele obchodziła go „braterska wymiana”. Teraz ma do czynienia z tysiącami niezależnych podmiotów, handlujących czym chcą i z kim chcą. Ale dawniej miał władzę, i teraz też.

Według niezbyt zgodnych relacji konflikt w Cieszynie narastał od paru dni: zdaniem polskich kierowców Czesi oglądali telewizję, zamiast odprawiać ciężarówki, a na domiar złego kazali płacić po 130 koron za wjazd na ciasny plac, gdzie oczekuje się na odprawy. Zdaniem czeskich celników, Polacy zachowywali się arogancko, aż trzeba im było przypominać, że Republika Czeska jest suwerennym krajem. Od słowa do słowa Polacy zagrozili, że zablokują przejście, a Czesi na to, że zrobią im popisową rewizję celną. Polacy swoją groźbę spełnili, żądając przyspieszenia odpraw tak, żeby do Polski mogło wjechać 800 ciężarówek na dobę (dotychczas ...

35 sekund na tira

Zbigniew Bujak, prezes Głównego Urzędu Ceł:

Celnik odprawiający wielkiego tira musi sprawdzić wartość celną jego ładunku, klasyfikację (czy to np. wełna, elana czy jedwab) i kraj pochodzenia. Powinien zerknąć, czy nie przemyca towarów akcyzowych, dzieł sztuki, materiałów wybuchowych. Oraz podróbek wyrobów markowych. Ma na to wszystko 2 i pół minuty, a w dni przedświąteczne 35 sekund. Obliczyliśmy, że wydłużenie kontroli o 5 sekund powoduje, że rośnie kolejka wozów. Zadrażnienia są nieuchronne, ale ja powtarzam naszym celnikom, że pełnimy funkcję usługową.

Celna statystyka

Czternaście i pół tysiąca celników w oparciu o niedawno uchwalony kodeks celny, wzorowany na podobnym prawie Unii Europejskiej, obsługuje 59 przejść granicznych: 15 z Niemcami, 3 z Rosją, 2 z Litwą, 6 z Białorusią, 4 z Ukrainą, 8 ze Słowacją i 21 z Czechami. Co trzecia złotówka dochodów budżetu państwa pochodzi z opłat celnych albo z podatków ściąganych przez celników.