POLITYKA

środa, 20 marca 2019

Polityka - nr 19 (3058) z dnia 2016-05-04; s. 71

Kultura / Afisz / W galerii

Piotr Sarzyński

Dobra zmiana

4/6

Daleko od Moskwy, Gérard Singer i sztuka zaangażowana, Muzeum Narodowe w Szczecinie, do 30 czerwca

Pretekstem i osią całej wystawy jest monumentalna (3,5x4,5 m) praca Francuza Gérarda Singera „14 lutego w Nicei”, namalowana w 1950 r. przez 21-letniego zaledwie artystę, a przedstawiająca antywojenny bunt dokerów. We Francji zakazano jej pokazywania, ale za żelazną kurtyną swym antykapitalistycznym przesłaniem oczywiście wzbudziła zachwyt. Zaproszono więc z wielkimi honorami Singera do Polski, a dzieło prezentowano najpierw w stołecznej Zachęcie, a następnie w Muzeum Narodowym w Szczecinie, gdzie było największą atrakcją do 1956 r., po czym… przepadło w magazynach na kolejne sześć dekad. Wydobywając je z otchłani niepamięci, autorzy wystawy postanowili przy okazji przypomnieć dzieła innych twórców polskich i zachodnich, którzy swego czasu doświadczyli „heglowskiego ukąszenia” i zajęło im trochę czasu, by się z niego wyleczyć. Są wśród nich naprawdę świetni artyści, jak Renato Guttuso, Xawery Dunikowski, Roman Cieślewicz, Wojciech Fangor ...

Skala ocen: 1 (dno) – 6 (wybitne)