POLITYKA

Sobota, 25 maja 2019

Polityka - nr 27 (2865) z dnia 2012-07-04; s. 72-73

Kultura

Agnieszka Niezgoda

Don Kichot w newsroomie

Rozmowa z Aaronem Sorkinem, hollywoodzkim scenarzystą nagrodzonym Oscarem za „The Social Network”, autorem serialu „The Newsroom”, który pokaże kanał HBO

Agnieszka Niezgoda: – Czy pan jest równie błyskotliwy jak wymyślane przez pana postaci?
Aaron Sorkin: – Przeciwnie. Nie sądzę, żebym był szczególnie inteligentny. Natomiast lubię otaczać się ludźmi bystrymi, ponieważ kocham brzmienie inteligencji. Mam doskonałe ucho do melodii języka i dialogu. Od dziecka rodzice zabierali mnie do teatru na sztuki zdecydowanie dla mnie zbyt poważne. W wieku pięciu lat obejrzałem musical „Człowiek z La Manchy”, w wieku dziewięciu – spektakl „Kto się boi Virginii Woolf?”. Nic nie rozumiałem, ale chłonąłem brzmienie słów, poetykę zdań. Dla mnie język jest muzyką – forma równoważy treść. To, czy słowo dobrze brzmi, jest tak samo istotne jak to, co ono znaczy. Potrafię świetnie imitować dźwięki różnych światów, lecz nie jest to moja własna, przyrodzona inteligencja.

Tym razem imitował pan świat dziennikarstwa starej daty. Z czasów Edwarda Murrowa, pioniera newsów i zaciętego oponenta makkartyzmu lat 50., oraz Waltera Cronkite’a, legendy stacji CBS. Jest pan rozczarowany współczesnymi mediami?
Napisałem serial z ...

Aaron Sorkin, ur. w 1961 r., amerykański dramatopisarz, aktor, przede wszystkim jednak jeden z najbardziej utalentowanych współczesnych producentów i scenarzystów filmowych i telewizyjnych, uhonorowany nagrodami Emmy, BAFTA, Złotymi Globami i Oscarem. Autor scenariuszy filmów: „Ludzie honoru” (1992 r.), „Pełnia zła” (1993 r.), „Miłość w Białym Domu” (1995 r.), „Wojna Charliego Wilsona” (2007 r.) oraz „The Social Network” (2010 r.) i „Moneyball” (2011 r.). Scenarzysta i producent wykonawczy seriali: „Redakcja sportowa”, „Studio 60” i „Prezydencki poker”.