POLITYKA

Sobota, 25 maja 2019

Polityka - nr 2 (2) z dnia 2013-02-27; Ja My Oni. Poradnik Psychologiczny Polityki. Tom 11. Jak pracować z sensem, zyskiem i sukcesem; s. 92-94

Praca w przyszłości

Magdalena KaczmarekPiotr Kaczmarek-Kurczak

Dylematy z dyplomem

Jaki jest sens studiowania, gdy i po studiach można wypaść za burtę na rynku pracy

Ze Stanów Zjednoczonych docierają wieści o kolejnej, katastrofalnej bańce spekulacyjnej, jaką są ogromne koszty edukacji w stosunku do realnych potrzeb amerykańskiej gospodarki. Hipoteza bańki edukacyjnej po raz pierwszy zagościła na łamach tamtejszej prasy już w latach 70. XX w., kiedy boom edukacyjny po raz pierwszy postawił pod znakiem zapytania zdolność rynku do wchłonięcia ogromnej liczby wysoko wykwalifikowanych pracowników. Poczyniono wtedy obserwację, którą od nazwiska sekretarza stanu ds. edukacji Wiliama Bennetta nazwano hipotezą Bennetta: rodzice i dzieci zakładają, iż osoby o najwyższym wykształceniu znajdują się na szczycie piramidy zatrudnienia, czyli w najmniejszym stopniu będą zagrożone bezrobociem i w stosunkowo krótkim czasie dojdą do najwyższych zarobków. W związku z tym opłacalną strategią jest zdobycie najwyższego możliwego wykształcenia, nawet kosztem zadłużenia.

Wyścig białych kołnierzyków

Konsekwencje takiego powszechnego przekonania są poważne: coraz więcej osób jest skłonnych do zaciągania coraz wyższych pożyczek, czesne szybuje pod niebiosa, zmuszając rodziny do ...