POLITYKA

Piątek, 22 lutego 2019

Polityka - nr 14 (2446) z dnia 2004-04-03; s. 36-38

Kraj / Medialny półprzewodnik

Paweł Kwiatkowski

Etyka kosmetyczna

W dzisiejszym świecie mediów nic już prawie nie jest takie jak dawniej. Obok klasycznych gazet czy programów powstają coraz liczniejsze produkty medialne, niewiele z tamtymi mające wspólnego, a dziennikarzy zastąpili w nich producenci towaru na zamówienie. Gdzie w tym gąszczu podziała się etyka dziennikarska?

Nie do wszystkich mediów można stosować etykę, którą wypracowano niegdyś w odniesieniu do dziennikarstwa informacyjnego, bo wiele mediów z takim dziennikarstwem ma niewiele wspólnego. Na pewno medium stricte dziennikarskim będzie, biorąc przykład pierwszy z brzegu, „Rzeczpospolita”. W jakim jednak stopniu takim dziennikarskim medium będzie „Fakt”?

Albo – ze zgoła innych względów – „Twój Styl”, nobliwe czasopismo kobiece nie zawierające newsów czy dziennikarskich informacji, lecz skomponowane z literackich produktów stanowiących wykładnię aktualnie obowiązujących mód, trendów i snobizmów, okraszonych poradami, recenzjami i felietonami. Czy produkowanie rozmaitych specjalistycznych, sensacyjnych lub poradnikowych periodyków ma coś wspólnego z dziennikarstwem informacyjnym? Czy kodeksy etyczne powstające w redakcjach można odnieść do mediów, które tylko pod względem formy przypominają wytwory dziennikarskiego fachu?

Wydawcy, a szczególnie nadawcy telewizyjni, doskonale wiedzą, że konsumenci ich produktów (widzowie, słuchacze, czytelnicy) mają też i inne potrzeby: chcą rozrywki, emocji i zabawy. Dlatego w telewizji informacje zajmują ...

Paweł Kwiatkowski – dziennikarz, lat 37, zajmujący się także public relations, obecnie rzecznik prasowy Kompanii Piwowarskiej SA. Publikował na łamach „Gazety Wyborczej”, „Tygodnika Powszechnego”, „Polityki”. W 1995 r. wydał książkę „Niewiadomości. Rzecz o dziennikarzach”. Autor książki „Przedsiębiorstwo Apokalipsa. O etyce dziennikarskiej”, Rebis 2004.