POLITYKA

Poniedziałek, 20 maja 2019

Polityka - nr 15 (2550) z dnia 2006-04-15; s. 100-104

Społeczeństwo / Być modnym

Agnieszka NiezgodaAnna Amarowicz  [wsp.]Joanna Talejko  [styl.]

Fason na sezon

Podążanie za modą jest dużą sztuką, bywa też bohaterską walką. Sprostać kanonom nie było łatwo, kiedy w sklepach nie było niczego. Teraz jest wszystko. Więc dlaczego tak mało osób jest tym usatysfakcjonowanych?

Sklepowe witryny obrodziły bielą i czernią, polnymi kwiatami i marynarskimi paskami, zgrzebnym lnem i dzierganą koronką, rzędami haftek i falban. Mężczyznom proponuje się nie mniejszy wybór: od koszuli w deseń udający trawnik po kowboja z Brokeback Mountain. W tym natłoku się gubimy wedle badań GFK Polonia już tylko co ósmemu Polakowi podoba się oferta sklepów.

Specjaliści powiadają, że zbyt przywykliśmy do mody pojmowanej tradycyjnie. Przez wieki wyznaczała ona kanon elegancji oraz hierarchizowała społecznie człowieka. W XX w. stawała się już, co prawda, manifestem jednostki, jej indywidualnych przekonań i smaku, ale jeszcze narzucała wzorce. Teraz ostatnim bastionem takiego kanonu jest garnitur z koszulą i krawatem.

Reszta mody zawadiacko puszcza oko. Miksuje style, wymaga autoironii. Bawi się przeszłością. Kpi z powagi. Pochwala dowolność. I obnaża naszą nieporadność. Bycie modnym w erze mix to jest dopiero sztuka. Interesujące, kto wygra: dyktatorzy mody, którzy żądają od klientów niebanalnej osobowości i szaleństwa, czy też klienci, którzy chcą ...

Supermetki

Najwyżej cenione marki, wskazane przez polskich stylistów

Gosia Baczyńska, projektantka – na świecie: Prada, Lanvin, Comme des Garcons, Dries Van Noten, Chloé; w Polsce: Simple, Dsquared2, Dolce&Gabana, Burberry, Cavalli.

Adam Gutowski, „Glamour” – na świecie:Prada, Jil Sander, Burberry Prorsum, Dries Van Noten, Chloé; w Polsce: H&M, Zara, Mango, Benetton, Simple.

Serek, butiki The Most i Comme des Garcons – na świecie: Raf Simons, Anne Demeulemeester, Martin Margiela, Dior, Homme; w Polsce: Raf Simons, Łukasz Pycior, Martin Margiela, Final Homme.

Barbara Wandachowicz, prezes Krajowej Izby Mody – na świecie: Max Mara, Zara, Esprit, Benetton, Gary Weber; w Polsce: Deni Cler, Simple, Solar, Molton, Hexeline.

Pierwsza piątka. Sieci sklepów, w których najchętniej kupowaliśmy w ostatnim roku (wedle raportu GFK Polonia; mieszkańcy miast powyżej 50 tys., od 15 lat wzwyż)

1. Reserved. Marka giełdowej firmy LPP z Gdańska, na rynku od 1995 r. Ponad 80 sklepów w Polsce i ponad 30 za granicą (Czechy, Słowacja, Węgry, Ukraina, Rosja, kraje bałtyckie). Produkcja – na Dalekim Wschodzie. Inna marka LPP to Cropptown.

2. Wólczanka. Polska firma, na rynku od 1945 r. Produkcja w Ostrowcu Świętokrzyskim, Wieruszowie i Opatowie. Rocznie 3 mln ubiorów: 80 proc. to koszule, reszta – ubiory damskie. Połowa produkcji przeznaczona jest na rynki zagraniczne (Niemcy, Dania, Wielka Brytania, Holandia). Marki Wólczanki: Wólczanka, Andre Renard, Lettfield, Richman, BC, Gentleman, Lambert, Avan Gard, Weekend.

3. Top Secret. Marka łódzkiej spółki giełdowej Redan, założonej w 1995 r. Top Secret sprzedawany jest w 40 salonach w całej Polsce. Inne marki: Troll, Adesso Fashion, Top hit, Happy Kids.

4. Orsay. Przedsiębiorstwo francuskiej Grupy Mulliez, założone w 1975 r. w Badenii. W Polsce pierwszy salon otwarto w 1997 r. w Czeladzi. Obecnie Orsay ma 420 sklepów w ośmiu krajach Europy. Firma nie ma własnych punktów produkcji, towary sprowadza z Europy, Azji i Afryki Północnej.

5. Hennes& Mauritz. Największa europejska sieć sprzedaży ubrań, założona w 1947 r. w Sztokholmie; właścicielem jest rodzina Perssonów. Notowana na sztokholmskiej giełdzie, ma 849 oddziałów w 17 krajach. W Polsce pierwszy sklep otwarto w 2003 r. w Warszawie, obecnie jest ich 27.