POLITYKA

Sobota, 25 maja 2019

Polityka - nr 15 (2550) z dnia 2006-04-15; s. 68

Kultura / Afisz / W księgarni

Aleksander Kaczorowski

Fiesta i depresja

◊ ◊ ◊ ◊

Pisarstwo Ernesta Hemingwaya (1899–1961) można lubić albo nie, ale z pewnością trzeba wiedzieć, kto zacz. Nie było bowiem w XX w. drugiego pisarza, który wywarłby tak wielki wpływ na następne pokolenia adeptów prozy. Książka Arturo Marcelo Pascuala „Ernest Hemingway. Człowiek i twórca” przystępnie tłumaczy, dlaczego tak się stało. To nie autor „Pożegnania z bronią” był autorem sentencji: „Język naszych czasów jest językiem gazet, a sekret dziennikarstwa polega na tym, aby pisać tak, jak mówią ludzie”, ale jego proza jest najlepszym przykładem zastosowania jej w praktyce. Konkret i tempo, minimum przymiotników, maksimum treści, a przede wszystkim niezwykłe, naturalne dialogi były jej znakiem rozpoznawczym.

Spontaniczność tego pisarstwa była zresztą efektem niebywałej pracy: autor napisał 39 wersji zakończenia „Pożegnania z bronią”, a opowiadanie „Stary człowiek i morze”, które przyniosło mu Nobla, przepisał ponoć dwieście razy. Biograf pisarza nie mniej miejsca poświęca legendarnemu ż...

◊ ◊ ◊ ◊ ◊ ◊ wybitne!
◊ ◊ ◊ ◊ ◊ bardzo dobre
◊ ◊ ◊ ◊ dobre
◊ ◊ ◊ średnie
◊ ◊ słabe
dno!