POLITYKA

środa, 22 maja 2019

Polityka - nr 29 (2714) z dnia 2009-07-18; s. 46-48

Kultura

Janusz Wróblewski

Gangster wersja romantyczna

Czasy prohibicji zapisały się w kulturze masowej jako moment narodzin romantycznej legendy największych przestępców minionego stulecia. Ta legenda powraca w hollywoodzkiej ­superprodukcji „Wrogowie publiczni” Michaela Manna.

Wrogami publicznymi nazwano w latach 30. XX w. najgroźniejszych złoczyńców. Jako pierwszy użył tego terminu Frank J. Loesch, prawnik z wydziału ochrony porządku publicznego, ogłaszając w prasie nazwiska chicagowskich gangsterów z Alem Capone na czele. Potem przyjęło się tak określać wszystkich kryminalistów ściganych przez FBI w tamtym okresie. Wrogami publicznymi była m.in. słynna młoda para rabująca banki Bonnie Parker i Clyde Barrow, uwieczniona w kontrowersyjnej balladzie Arthura Penna „Bonnie i Clyde”. A także Katy „Ma” Barker, oskarżona o dowodzenie bandą porywaczy złożoną z jej synów, sportretowana w głośnym kryminale „Bloody Mama” Rogera Cormana. Oraz John Dillinger, nieuchwytny złodziej, najniebezpieczniejszy specjalista od okradania banków, ulubieniec opinii publicznej, którego krótka, lecz burzliwa biografia bywała wielokrotnie opisywana w sensacyjnych widowiskach, m.in. w „High Sierra” Raoula Walsha, „Dillingerze” Maxa Nossecka, „Młodości Dillingera” Terry’ego Morse’a i „Dillingerze” Johna Miliusa. W najnowszej, romantycznej apoteozie gangstera, nakręconej przez Manna, legendarnego ...