POLITYKA

Niedziela, 25 sierpnia 2019

Polityka - nr 10 (3049) z dnia 2016-03-02; s. 71

Kultura / Afisz / Na ekranie

Janusz Wróblewski

Gra pozorów

5/6

Carol, reż. Todd Haynes, prod. USA, Wielka Brytania, 118 min

Nominowany w sześciu kategoriach do Oscara amerykańsko-brytyjski melodramat „Carol” Todda Haynesa to stylowa, inteligentna ekranizacja skandalizującej powieści „The Price of Salt”, opublikowanej w 1952 r. pod pseudonimem Claire Morgan, za którym ukrywała się wtedy 28-letnia Patricia Highsmith. Uznawana dziś za klasykę literatury lesbijskiej, książka ta w epoce Eisenhowera drażniła i niepokoiła – tym bardziej że romantyczna, zakazana miłość na swój sposób w niej triumfuje. Film świetnie oddaje kłamliwą, egzaltowaną atmosferę powojennej Ameryki. W tłumionych gestach, skrytych spojrzeniach, nieszczerej harmonii czuje się niewidoczną presję, wymuszającą życie wedle rygorystycznych, krępujących norm. Niby nic nowego – Haynes pokazywał opresyjną Amerykę przełomu lat 50. całkiem niedawno w pamiętnym, oscarowym melodramacie „Daleko od nieba” o nieszczęśliwym związku dojrzałej kobiety i jej homoseksualnego męża (z wybitną kreacją Julianne Moore).

Mimo stylizacji na hollywoodzkie kino retro „Carol” jest jeszcze bardziej poruszającą love story o wykorzystaniu i władzy ...

Skala ocen: 1 (dno) – 6 (wybitne)