POLITYKA

Poniedziałek, 20 maja 2019

Polityka - nr 24 (2354) z dnia 2002-06-15; s. 88-89

Społeczeństwo / Obyczaje

Anna Szulc

Jak Ślimak króliczka wyciągał

Szaflary blokują rozbudowę Zakopianki

W liście protestacyjnym do premiera wójt Szaflar Stanisław Ślimak napisał, że budowa drogi ekspresowej do Zakopanego ma zadowolić próżność miejscowych prominentów. Ci, w odwecie, okrzyknęli wójta pierwszym destruktorem Podhala. Sprawa nabrała rumieńców, gdy okazało się, że Ślimak, nie mając poparcia wśród własnych ziomków, znalazł poparcie w rządzie.

Z przebudową Zakopianki jest jak z króliczkiem. Od czasu do czasu ktoś wyciąga ją z kapelusza. O modernizacji najsłynniejszej polskiej drogi lubił wypowiadać się m.in. były wicepremier Janusz Tomaszewski. Cztery lata temu zapewniał, że bardzo szybko „tę niebezpieczną drogę zastąpi szosa o wysokim standardzie” (POLITYKA 47/98). Wizje nowoczesnej trasy z Krakowa do Tatr roztaczali również były premier Jerzy Buzek i były burmistrz Zakopanego Adam Bachleda-Curuś.

Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych, oddział w Krakowie (obecnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad), prace nad projektem nowej szosy rozpoczęła w połowie lat 90. Plany przewidywały, że trasa nr 7 z Krakowa do Rabki zamieni się w drogę ekspresową, czyli z ograniczoną liczbą wjazdów, natomiast trasa nr 47 z Rabki do Zakopanego będzie przypominała dzisiejszą szosę z Krakowa do Myślenic, o niższym standardzie niż droga ekspresowa, ale do której dostęp z dróg lokalnych będzie łatwiejszy.

Ekspresowe rozporządzenie

Z powodu protestów gmin sąsiadujących z Zakopianką prace szybko ...

Ustawa ułatwi

Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad projektem ustawy, która miałaby przyspieszyć budowę autostrad, dróg ekspresowych i wybranych dróg krajowych. Chodzi przede wszystkim o uproszczenie procedury wywłaszczania na cele publiczne. Obecne przepisy jedynie w przypadku budowy autostrad zezwalają na zajęcie terenu pod inwestycję przed zakończeniem procesu wywłaszczenia. W ten sposób przebudowano m.in. autostradę A4 z Krakowa do Katowic. Droga jest już gotowa, choć przed sądem nadal toczą się 63 sprawy z powództwa osób wywłaszczonych. Większość z nich domaga się wysokich odszkodowań, nie tylko za utraconą nieruchomość, ale także rekompensaty za utracone korzyści (np. za zlikwidowanie miejsca pracy).

Polskie prawo przewiduje jedynie wypłatę odszkodowania za utracone dobra zgodnie z wyceną rzeczoznawcy.

Ministerstwo chce ujednolicić przepisy i stosować prostą procedurę także przy budowie dróg ekspresowych i krajowych, których budowę wstrzymują dziś ciągnące się latami procesy. Decyzję o wywłaszczeniu pod drogę krajową wydają dziś starostowie. To kolejny problem, bo urzędnicy powiatowi nie mają pieniędzy na odszkodowania, decyzji więc nie podpisują. Pieniądze zarezerwowane są w budżecie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ale z braku odpowiednich przepisów dyrekcja nie może ich przekazać staroście. Projekt nowej ustawy ma trafić do Sejmu już w czerwcu.

Kręta droga

Trasa Kraków–Zakopane, zwana umownie Zakopianką, zaliczana jest do najbardziej niebezpiecznych dróg w Polsce. W latach 1990–2001 tylko na odcinku Myślenice–Zakopane doszło do 1264 wypadków, w których zginęło 161 osób. Droga jest kręta, źle wyprofilowana i zatłoczona przez osiem miesięcy w roku. Jedyną do tej pory modernizację wykonano w latach 70. Dobudowano wówczas drugą jezdnię na trasie Kraków–Myślenice. W 1996 r. przebudowano wiadukt w Chabówce. Obecnie prace ograniczają się do budowy drugiej jezdni na odcinku Chabówka–Rdzawka i niewielkich robót przy regulacji rzeki Raby. Inwestycja ma kosztować 2,6 mld zł i zostanie zakończona w 2010 r.