POLITYKA

Wtorek, 21 maja 2019

Polityka - nr 2 (2636) z dnia 2008-01-12; s. 64-65

Historia

Mariola Wiktor

Jednym okiem

Rozmowa z amerykańskim malarzem i reżyserem Julianem Schnablem, którego film „Motyl i skafander” wchodzi na ekrany polskich kin

Mariola Wiktor: – Kiedy nakręcił pan film „Basquiat – Taniec ze śmiercią”, a potem „Zanim zapadnie noc”, w Ameryce okrzyknięto pana reżyserem politycznym.

Julian Schnabel: – Trudno o większą bzdurę! Nie zrobiłem filmu o Basquiacie tylko dlatego, że był czarnym ulicznym malarzem, przez długi czas odrzucanym przez białe nowojorskie elity, ani o kubańskim poecie i prozaiku Reinaldo Arenasie wyłącznie z tego powodu, że rozczarowany rewolucją odwrócił się od reżimu Castro. Obaj zainteresowali mnie przede wszystkim jako niezwykli ludzie i bezkompromisowi artyści. Basquiat, uzależniony od narkotyków, przeczuwał, że umrze młodo i dlatego żył z niespotykaną intensywnością, kolorowo i z wyobraźnią, która zachwyca w jego graffiti i obrazach. Z kolei Arenas to człowiek, który nade wszystko ukochał wolność, niebezpiecznie wyprzedzając ideały kubańskiej rewolucji.

Jean-Dominique Bauby, bohater pana najnowszego filmu „Motyl i skafander”, postać znów autentyczna, szef prestiżowego magazynu mody „Elle”, playboy i hedonista, dopiero w szpitalu, w stanie niemal całkowitego paraliżu ciała po ...

Julian Schnabel, ur. 1951 w Nowym Jorku. Zrealizował „Basquiat – Taniec ze śmiercią” oraz „Zanim zapadnie noc”. Jego najnowszy film „Motyl i skafander“ został nagrodzony za reżyserię na ostatnim festiwalu w Cannes, zaś operatora Janusza Kamińskiego uhonorowano Złotą Żabą podczas ostatniej edycji Camerimage w Łodzi.