POLITYKA

środa, 26 czerwca 2019

Polityka - nr 22 (2860) z dnia 2012-05-30; s. 44-45

Rynek

Wawrzyniec Smoczyński

Klik, klik, krach

Mrugnij okiem. Giełda nowojorska wykonała właśnie 8 tys. zleceń kupna i sprzedaży. W pierwszej minucie po debiucie Facebooka przehandlowano 83 mln akcji. Co będzie, jeśli komputery obrócą się przeciwko imperium Marka Zuckerberga?

Nie tak miało być. 18 maja, po miesiącach wyczekiwania Facebook wszedł na giełdę. Miał być największy debiut w dziejach rynków finansowych, skończyło się na trzecim w historii: największy portal społecznościowy wystartował z mniejszą kapitalizacją niż VISA i General Motors, choć większą niż główny rywal – Google. Ale sądząc po reakcji rynku, ta wycena jest mocno zawyżona. Nie było oczekiwanego skoku notowań w dzień debiutu, przeciwnie, kurs Facebooka zaczął słabnąć i nie spadł poniżej ceny emisyjnej tylko dlatego, że banki odpowiedzialne za debiut skupowały akcje. Drugiego dnia handlu, gdy pomocników już zabrakło, akcje zanurkowały o 11 proc.

Skąd nagły sceptycyzm po wielomiesięcznej euforii? Niektórzy inwestorzy dopiero teraz przejrzeli na oczy i zobaczyli, że firma wyceniana na ponad 100 mld dol. (dwa razy więcej niż Boeing czy BMW, trzy razy więcej niż Orange) zarobiła w ubiegłym roku niewiele ponad 1 mld dol. Sam Facebook tuż przed debiutem dopisał do prospektu emisyjnego informację, że nie wie jeszcze, jak zarabiać na reklamie na urzą...

Załączniki

  • Coraz szybciej, coraz więcej

    Coraz szybciej, coraz więcej - [rys.] JR