POLITYKA

Poniedziałek, 27 maja 2019

Polityka - nr 1 (1) z dnia 2011-01-18; Niezbędnik Inteligenta Plus [04]. Co się dzieje w kulturze; s. 17-20

Literatura

Mariusz Czubaj

Kod bestsellera

Dlaczego jedne książki stają się przebojami, a inne nie? Wskazujemy kilka tropów, które naprowadzą nas na ślad tzw. bestsellera.

Dan Brown („Kod Leonarda da Vinci”, „Anioły i demony”, „Zaginiony symbol”) stał się bez wątpienia najbardziej poczytnym autorem pierwszej dekady XXI w. Ale gdyby zapytać, dlaczego właśnie ten Amerykanin, spośród tysięcy innych pisarzy, podbił czytelników od Europy po Koreę Płd., staniemy przed zagadką z zakresu literackiej alchemii. Pytanie można potraktować szerzej: co to dziś znaczy – napisać bestseller?

Kryteria są tu co najmniej trzy. Po pierwsze – hity księgarskie liczy się miarami bezwzględnymi, czyli wygrywa ten, kto najwięcej sprzedaje. Tę metodę praktykują zdroworozsądkowi Anglosasi. Najważniejsze pisma, takie jak amerykański „Publishers Weekly” czy angielski „Bookseller”, mają dwie podstawowe listy bestsellerów: fiction i non-fiction (z grubsza literaturę piękną i literaturę faktu) oraz dwa dodatkowe kryteria selekcji: czy książka wydana została w drogiej twardej oprawie (hardcover), czy też w miękkiej okładce (paperback). Osobne listy sporządzane są dla literatury dziecięcej, która rządzi się swoimi prawami.

Po drugie – i tu wkraczamy w sferę zbliżającą literaturę do ...