POLITYKA

Poniedziałek, 21 stycznia 2019

Polityka - nr 41 (2726) z dnia 2009-10-10; s. 53

Kultura / Afisz / Jazzowa kolekcja Polityki

Dorota Szwarcman

Książę kameralny

Duke Ellington, Money Jungle

Kiedy słyszymy: Duke Ellington, myślimy: big-band. Ten artysta, urodzony w 1899 r. w Waszyngtonie, przezwany księciem już w szkole, miał prawdziwą charyzmę do prowadzenia większych zespołów. Na początku lat 20. założył The Duke’s Serenades, który potem, po przeniesieniu się do Harlemu, zmienił nazwę na Elmer Snowden and his Black Sox (od nazwiska muzyka grającego na banjo). Potem Duke znów objął kierownictwo, a w latach 1927–32 jego orkiestra związała się ze słynnym nocnym lokalem Cotton Club. Występowała w tym czasie pod różnymi nazwami: The Washingtonians, The Jungle Band, The Whopee Makers, Mills The Black-Berries. Te lata były dla Duke’a ogromnie owocne: gdy rozstawał się z Cotton Club, miał już za sobą tytuł Króla Jazzu w kategorii orkiestrowej, wybieranego przez czytelników „The Pittsburgh Courier”. W 1931 r. jego orkiestra, jako pierwsza złożona z czarnoskórych muzyków, podpisała kontrakt na występy w New York Paramount Theater. Przyszedł wielki sukces. Z ...

Pod adresem www.polityka.pl/bluenote można posłuchać fragmentów utworów, zamówić pojedyncze tomy i prenumeratę kolekcji jazzowej.