POLITYKA

środa, 16 stycznia 2019

Polityka - nr 30 (2462) z dnia 2004-07-24; s. 3-10

Raport

Joanna CieślaAgnieszka Rybak

Kuchnia polska

Piętnaście lat temu, w przerwach obrad Okrągłego Stołu, uczestnicy pochłaniali schabowego. Dziś restauratorka Agnieszka Kręglicka zamawia co miesiąc pół tony ośmiornic. Nowy ustrój dokonał też rewolucji na talerzach.

Kuchnia stała się tematem na czasie. Programy o gotowaniu ma każda szanująca się stacja telewizyjna i radio. I to żadne porady w dawnym stylu, jak zrobić kotlet z suchej bułki, ale pełen przegląd światowych kuchni. Nawet w młodzieżowych pismach lifestylowych, obok muzyki, filmu i artystycznych prowokacji, pokazują się porady kulinarne (np. jak upiec dobre ekologiczne pieczywo). Zewsząd płynie bezcenna i szczegółowa wiedza, gdzie zupę dają jak trzeba, gdzie sałatki, a gdzie makaron prawdziwie al dente. Już nie wystarczy po prostu zjeść. Trzeba to robić ze znawstwem, stylowo, świadomie.

Jeśli chodzi o najwyższą półkę, jesteśmy właśnie w epoce fusion-cuisine. Kilka lat wcześniej szefowie kuchni hołdowali zasadom cross-cooking. Jeszcze wcześniej wyobraźnię mistrzów rondla opanowała nouvelle cuisine. Przed nią była PRL.

Zmiany w tej dziedzinie, tak samo jak w całym otaczającym nas świecie, postępują coraz szybciej. Nurty kulinarne, kiedyś ciągnące się dziesiątkami lat, dziś zużywają się po kilkunastu miesiącach. A żywność, ...

Zdrowa tradycja

Polska kuchnia tradycyjna, choć uznawana za ciężką i tłustą, ma wiele zalet.

Pozytywy polskiej kuchni, według pracowników Zakładu Wartości Odżywczej Żywności w Instytucie Żywności i Żywienia:

1 Spożywanie zup warzywnych o niskiej zawartości energetycznej. (Coraz częściej zastępowane przez soki warzywne. Mają mało kalorii, a dużą wartość odżywczą).

2 Spożywanie produktów fermentowanych – kiszonych ogórków, kapusty oraz zsiadłego mleka. Chronią przed nowotworami.

3 Jedzenie owoców jagodowych i przygotowywanie z nich przetworów. Chronią przed niedokrwienną chorobą serca.

4 Jedzenie białego sera, popularnej krajanki. Dostarcza organizmowi łatwo przyswajalnego białka i wapnia.