POLITYKA

Poniedziałek, 27 maja 2019

Polityka - nr 14 (2395) z dnia 2003-04-05; s. 3-8

Raport / Artyści w trasie

Mirosław PęczakMarcin Meller

Mam grać?

Sex, drugs and rock’n’roll? Podobno nic z tych rzeczy. Jeśli dziś chcesz żyć z muzyki, musisz uważać. Musisz się pilnować, żeby mieć siłę dużo grać. Z samych płyt rzadko kto wyżyje. Dziś trzeba jechać obrotem – mówią muzycy. Ruszać w trasę – sezon właśnie się zaczyna – i brać wszystko, jak leci. Po to, by po prostu zarobić na chleb.

Kiedy zespół T.Love obchodził swoje 20-lecie, z tej okazji odbyły się dwie imprezy. Pierwsza, urządzona dla znajomych w warszawskich Hybrydach, miała przypomnieć czasy debiutu – piwo, luz, niekontrolowany żywioł na scenie, na której pojawiali się muzycy z pierwszego składu grupy, przerywając co jakiś czas piwne biesiadowanie. Druga, w Stodole, była już normalnym koncertem: zero używek przed występem, duży wysiłek w trakcie, a potem – byle szybciej do domu.

Trasa koncertowa, inaczej niż dawniej, nie przebiega dziś wśród wesołych libacji, ekstatycznych orgii i hotelowych awantur, a wspólne granie nie musi oznaczać przyjaźni. Jest praca, którą trzeba wykonać, jeśli chce się zarobić, a średnie zarobki, nawet tych największych, nie czynią z nich wcale najlepiej prosperującej finansowo grupy zawodowej w kraju.

Polski muzyk, nawet ten najpopularniejszy, żyje przede wszystkim z koncertów. Oczywiście, wciąż nagrywa się i wydaje płyty, ale jeśli sprzedaż nie przekroczy przynajmniej 10 tys. egzemplarzy, trudno mówić o realnym dochodzie. 100 tys. egzemplarzy to już w naszych warunkach ...

Tysiące Trojga

Średnie honorarium za koncert (w zł)

Ich Troje ...... 100 tys.
Budka Suflera ...... 60 tys.
Maryla Rodowicz ...... 50 tys.
Bajm ...... 50 tys.
Golec uOrkiestra ...... 50 tys.
Ryszard Rynkowski ...... 40 tys.
Maanam ...... 40 tys.
Stachursky ...... 37 tys.
Perfect ...... 35 tys.
Kayah ...... 30 tys.

Za co ten bilet

Średni budżet koncertu w Sali Kongresowej

Wynajem sali ...... 30–45 tys.
Promocja ...... 5–8 tys.
Nagłośnienie ...... 10 tys.
Oświetlenie ...... 10 tys.
Dystrybucja biletów
(Empik) ...... 5 proc. od ogólnej wartości biletów
Wypożyczenie sprzętu (np. fortepian) ...... 3 tys.
Składka na ZAIKS ...... 8 proc.
od wpływów brutto
Prowizja organizatora ...... 15 proc. budżetu
Honoraria artystów według umowy ...... (15–20 proc. sumy honorarium bierze menedżer)

Turniej miast

Budżety wybranych imprez koncertowych (w zł)

Festiwal Sopot 2002 ...... 7 mln
Festiwal Opole 2002 ...... 5 mln
Koncert Garou, Sala Kongresowa, marzec 2003 ...... 700 tys.
Koncert zespołu Tangerine Dream, Warszawa, sierpień 2001 ...... 800 tys.
Warsaw Summer Jazz Days 2002 ...... 400 tys.