POLITYKA

Wtorek, 20 sierpnia 2019

Polityka - nr 7 (2388) z dnia 2003-02-15; s. 14

Ludzie i wydarzenia. Świat

Mecca Cola – nie pij bezmyślnie

Świat islamu ma nową broń na Wuja Sama – w postaci półtoralitrowych butelek z brunatnym napitkiem o dobrze znanym smaku. Mecca Cola, pierwszy napój o zabarwieniu politycznym, skierowany przeciwko amerykańskim siostrom Coca i Pepsi, ma na butelce wielki slogan „Nie pij bezmyślnie”, to po francusku, a po angielsku: „Pij w sposób zaangażowany”. Czyli: nie nabijaj kabzy jankesom, kiedy możesz wspomóc swoich, a dodatkowo wspierasz sprawę palestyńską. Jak głosi inny napis na butelce, 10 proc. jej ceny przeznaczone jest na rozmaite działania charytatywne ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb Palestyńczyków. Mecca Cola, zrodzona we Francji, szybko podbija świat arabski. Towarzyszy jej jeszcze jeden celny slogan reklamowy: „Ani centa na wojny Busha”. Tawfikowi Matlutiemu, który stoi za tym sukcesem, nie można odmówić talentów marketingowych. Matluti nie kryje, że inspiracji w wykreowaniu „pierwszego na świcie napoju antyimperialistycznego” – to kolejny z jego sloganów reklamowych – szukał w Iranie. To tam w 1979 r. powstała Zamzam Cola, irańska odpowiedź na napó...