POLITYKA

środa, 20 lutego 2019

Polityka - nr 31 (2615) z dnia 2007-08-04; s. 34-37

Rynek

Cezary Kowanda

Na szynach jak na skrzydłach

Na Zachodzie szybkie pociągi znów przeżywają boom i coraz skuteczniej konkurują z samolotami. Ale też tanie linie zabierają im wielu pasażerów. Ta walka będzie trwać i nie ominie Polski.

W Niemczech jazda z prędkością 200 km na godz. (po przekroczeniu francuskiej granicy jeszcze o 100 kilometrów szybciej), nowe luksusowe składy, w pierwszej klasie posiłki serwowane na miejscu, bez konieczności chodzenia do wagonu restauracyjnego, a w menu najlepsze wina z obu stron Renu – takie przyjemności czekają od 10 czerwca na pasażerów podróżujących ze Stuttgartu i Frankfurtu do Paryża. Czas jazdy między tymi miastami skrócił się dzięki nowym pociągom uruchamianym wspólnie przez koleje niemieckie i francuskie z sześciu do czterech godzin. To kolejna trasa w Europie Zachodniej, dzięki której kolej może także na dłuższych dystansach skutecznie konkurować z samolotami, a na głowę bije pod względem prędkości samochody i autobusy.

Szybkie linie, czyli takie, po których pociągi mogą poruszać się z prędkością 300 km/h, pierwsza w Europie zaczęła budować Francja. Choć wymagają wielomiliardowych inwestycji, finansowanych zresztą przede wszystkim z publicznej kasy, i nie są tanie w eksploatacji (co przekłada ...

Kolejowe rekordy prędkości

  Nazwa pociągu Prędkość Trasa
Japonia JR-Maglev 581 km/h Yamanashi
Francja TGV 574,8 km/h Paryż–Strasburg
Chiny Transrapid 501 km/h Szanghaj
Niemcy ICE 406,9 km/h Hanower–Würzburg
Hiszpania AVE 403,7 km/h Madryt–Barcelona
Polska Pendolino 250,1 km/h CMK

Tam to się jeździ...

Trasa Odległość Czas jazdy Nazwa pociągu
Hamburg–Berlin 290 km 1 godz. 30 min ICE
Londyn–Paryż 520 km 2 godz. 35 min Eurostar
Londyn–Bruksela 380 km 2godz. 20 min Eurostar
Madryt–Barcelona 640 km 4 godz. 15 min Talgo
Paryż–Bruksela 260 km 1 godz. 20 min TGV
Paryż–Marsylia 800 km 3 godz. TGV