POLITYKA

Sobota, 20 lipca 2019

Polityka - nr 41 (2675) z dnia 2008-10-11; s. 26-29

Kraj

Wojciech Markiewicz

Najdłuższe metro nowoczesnej Europy

Po 25 latach zakończono budowę pierwszej i jedynej, 23-kilometrowej linii warszawskiego metra. Pierwszego i jedynego w kraju. Szybką kolej podziemną usiłowano uruchomić w stolicy od 83 lat. Niektórzy twierdzą nawet, że od 105 lat.

Już 145 lat temu, 10 stycznia 1863 r., kiedy w Warszawie przygotowywano wybuch powstania styczniowego, w Londynie ruszyła pierwsza kolej podziemna. Decyzję o jej budowie podjęto kilka lat wcześniej, bo w centrum miasta, w korkach, w oparach paromobili, zaczęły padać konie zaprzęgane do omnibusów, powozów, bryczek i karoc. Pierwszą 6-kilometrową linię budowano 6 lat. Pociąg miał napęd parowy, wentylacji praktycznie nie było. Nie odstraszało to londyńczyków; już w pierwszych tygodniach podziemna kolej przewoziła dziennie po 27 tys. pasażerów. 20 lat później londyńskie metro miało już kształt obwodnicy o długości 20 km. W 1890 r. pociągi parowe zastąpiono elektrycznymi. Dzisiaj Underground ma 12 linii o długości 408 km i przewozi 976 mln pasażerów rocznie.

Metro niefartowne

W Warszawie pierwsze plany budowy metra powstały w 1903 r., jeszcze pod zaborem rosyjskim. Zaborca nie był jednak zbytnio zainteresowany inwestycją, pomysł upadł na długo. Wrócono do niego dopiero w 1925 r., czyli 83 lata temu, w wolnej już ...

Metro warszawskie

Data otwarcia – 1995 r.

Długość linii – 23,1 km

Liczba stacji – 23

Tabor – 34 składy 6-wagonowe

Pasażerów (dziennie)
450 tys. (w dzień powszedni)
290 tys. (sobota)
190 tys. (niedziela)

Pasażerów ogółem w 2007 r. – 113,5 mln

Przychody – 191 mln zł netto

Koszt budowy – 4,1 mld zł (z taborem)

... i inne

Londyn
Otwarcie – 1863 r.
Długość – 408 km
Liczba linii – 12

Praga
Otwarcie – 1974 r.
Długość – 40 km
Liczba linii – 3

Budapeszt
Otwarcie – 1896 r.
Długość – 31 km
Liczba linii – 3