POLITYKA

Piątek, 24 maja 2019

Polityka - nr 51 (3191) z dnia 2018-12-19; s. 124-126

Kultura

Bartek Chaciński

Niezbyt cicha noc

Dlaczego 200 lat po „Cichej nocy” co roku rządzi światem jedna dziedzina sztuki piosenkowej – najbardziej fascynująca i oczywista zarazem.

A gdyby tak Święty Mikołaj, zamiast drenować portfele, rozdawał nam pieniądze? Sytuacja niby czysto teoretyczna, ale jednak się zdarza. Najprościej opisał ją Nick Hornby w sfilmowanej później powieści „Był sobie chłopiec”, której 36-letni bohater, Will, jest wiecznym dzieckiem, oderwanym od realnych problemów. Żyje pełnią życia i nie musi pracować, bo wiele lat wcześniej jego ojciec skomponował świąteczny przebój „Sanie Mikołaja”. Dorosłego Willa utrzymują z roku na rok tantiemy, które zawsze w okresie świątecznym strzelają pod sufit i wywołują niezdrowe podniecenie u znajomych. „Większość dorosłych miała rzeczywiste powody, by powątpiewać w istnienie Świętego Mikołaja – pisze Hornby – przynosił on jednak Willowi wszystko to, w co Will się ubierał, co jadł i pił, to, na czym siedział i co posiadał”.  

O Willu, w filmie wiarygodnie sportretowanym przez Hugh Granta, można śmiało napisać, że to historia oparta na faktach. Weźmy przypadek grupy Slade – dzisiejsze nastolatki mogą jej nie pamiętać, bo naprawdę sławni byli ostatnio w latach 70. ...

Świąteczne hity

Statystyki polskich użytkowników Spotify (dane za 2017 r.)

1. Mariah Carey, All I Want for Christmas Is You

2. Wham!, Last Christmas

3. Shakin’ Stevens, Merry Christmas Everyone

4. Andy Williams, It’s the Most Wonderful Time of the Year

5. Ariana Grande, Santa Tell Me

6. Frank Sinatra, Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow!

7. Michael Bublé, It’s Beginning To Look a Lot Like Christmas

8. Daryl Hall&John Oates, Jingle Bell Rock

9. José Feliciano, Feliz Navidad

10. Chris Rea, Driving Home for Christmas