POLITYKA

Niedziela, 19 maja 2019

Polityka - nr 50 (2684) z dnia 2008-12-13; s. 52-53

Kultura / Paszporty Polityki. 2008. 16 lat Paszportów

Mirosław Pęczak

Nominacje. Muzyka popularna

Na rynku płytowym jest trochę tak jak na rynku książki: wielka liczba tytułów, a nakłady niskie. W muzyce popularnej nadal głównym kanałem promocji są rozgłośnie radiowe i w dalszym ciągu wiele ciekawych zjawisk umyka uwadze największych mediów audiowizualnych. W mijającym roku nie było rewolucji, co nie znaczy, że zabrakło wartościowych dokonań. Z jednej strony największe tłumy fanów przyciągają weterani sceny rockowej jak T.Love, Kult z Kazikiem, Voo Voo, Maciej Maleńczuk, świetnie ma się kariera naszej pierwszej laureatki (Paszport za 1993 r.) Kasi Nosowskiej, z drugiej zaś główne nurty poszczególnych gatunków z hip hopem włącznie zdają się tracić swoją moc kreatywną. Dojmująca atrofia pomysłów nęka pop, mimo że jego gwiazdy nieprzerwanie dominują w telewizji, na festynach i festiwalach piosenkarskich. Najciekawiej dzieje się przeto poza mainstreamami i na skrzyżowaniach poszczególnych konwencji, a więc gdzieś pomiędzy szeroko rozumianym popem a alternatywą czy na styku hip hopu, jazzu i rocka.

Nominacje za 2008 r. ...

Nominujący o nominowanych

O L.U.C’u

Urodzony w Zielonej Górze, z ducha wrocławianin, twórca teorii czterech galaktyk (muzyka, liryka, film, grafika), w których sam porusza się niezwykle sprawnie jako artysta totalny. Wydaje płyty – pod własnym mianem lub jako zespół Kanał Audytywny – gdzie słuchacz znajdzie podane w błyskotliwym melanżu rap, nu jazz i trip hop.
Maciej Chmiel

Hiphopowy artysta, który z językiem radzi sobie na poziomie literackim, mając zarazem niebywałą wyobraźnię muzyczną i olbrzymi potencjał.
Bartek Chaciński

Dotknięty kreatywnym ADHD konsekwentnie kroczy własną multimedialną drogą bez oglądania się na rynek, branżę i cokolwiek.
Piotr Metz

 

O Marii Peszek

Maria Peszek wróciła przywracając nam wiarę w naturalne wzwody, piosenkę autorską i nieskrępowaną wolność twórczą. Jej płytowa „Awaria” pokazuje jednocześnie awarię jakościową i ilościową koleżanek piosenkarek nieradzących sobie z własnym językowym banałem, dosłownością i wulgarnością. Nie ma tu wyścigu na silikonowe bolidy czy tipsy długie jak słynna Road 66. Słowo skandal czy kontrowersja odzyskuje swój artystyczny rodowód i posmak. Muzyka Smolika jak z filmu Tarantino, ekranizującego „Monologi Waginy”. U panny Peszek hasło „spokojnie to tylko Awaria” – zyskuje  podwójne znaczenie.
Kuba Wojewódzki

Na płycie „Maria Awaria” zaprezentowała spójną artystyczną wizję, na którą złożył się przewrotny i bardzo świadomie kreowany image, niebanalne, choć zarazem chwytliwe kompozycje oraz pełne humoru, gier słownych i autoironii, śmiało – ale bez przekraczania granicy wulgarności – przełamujące językowe i obyczajowe tabu teksty.
Robert Sankowski

„Maria Awaria” to genialne i odważne połączenie kobiecej delikatności i wulgarności na jednej płycie. Artystka tak manewruje językiem polskim, że słowa „wzwód”, „pieprzoty” czy „chuj” nikogo nie bulwersują, a seksualność przestaje być tabu. Jesienne i nieco jazzujące brzmienie, nasycone szeptami i erotycznym nastrojem to zasługa Andrzeja Smolika.
Hirek Wrona

 

O Pustkach

Zespół, który w fascynujący sposób dojrzał z garażowej kapeli do roli artystów rockowej piosenki.
Bartek Chaciński

„Koniec kryzysu” to najlepsza, najbardziej spójna i najbardziej osobista płyta w dyskografii warszawskiej grupy. To też swoista dźwiękowa autoterapia zespołu Pustki, którego istnienie po odejściu wokalisty Jana Piętki stanęło pod znakiem zapytania. Rozpisana na 13 mądrych i niezwykle sugestywnych piosenek o nudzie, samotności i trudnej miłości w czasach popkultury. A że Pustki to nie tylko „Koniec kryzysu”, udowadnia wydana również w tym roku płyta z muzyką teatralną. Natura nie znosi pustki, więc gdyby nie było zespołu Pustki, trzeba by było go wymyślić.
Hubert Musiał

Brawa za szlachetną prostotę.
Grzegorz Brzozowicz

Ponadto zgłoszeni zostali: Pan Profeska, O.S.T.R., Jacaszek, Izrael, Czesław Śpiewa, Marcin Masecki, Za Siódmą Górą, Lao Che, Dick4Dick, Vavamuffin, Lesław (Komety), Aleksandra Kwaśniewska, Gabriela Kulka.

Oni nominowali: Grzegorz Brzozowicz, publicysta niezależny, Bartek Chaciński, „Przekrój”, Jacek Cieślak, „Rzeczpospolita”, Maciej Chmiel, TVP1 „Łosskot”, TVP Kultura, Rafał Księżyk, „Playboy”, Piotr Metz, „Machina”, Hubert Musiał, Wydawnictwo Bauer, Robert Sankowski, „Gazeta Wyborcza”, Kuba Wojewódzki, TVN, Hirek Wrona, krytyk niezależny