POLITYKA

Piątek, 23 sierpnia 2019

Polityka - nr 50 (2534) z dnia 2005-12-17; s. 64-65

Kultura / Paszporty Polityki

Aneta Kyzioł

Nominacje. Teatr

W mijającym roku pojawiło się na scenach więcej tak wyczekiwanych polskich realiów. Oderwanych od jakiejkolwiek rzeczywistości neurotyków – ściągniętych od brytyjskich i niemieckich brutalistów – zastąpili swojscy, bardziej wiarygodni (i sympatyczniejsi) bohaterowie. Dramatopisarzy i reżyserów zaczęło obchodzić to, co za oknem, pojawiły się próby analizy przyczyn polskiej rzeczywistości. Tym (oraz kolejnymi hucznie obchodzonymi rocznicami) można też tłumaczyć zainteresowanie ludzi teatru rodzimą historią. Wartością pożądaną staje się patriotyzm – gorzki i niełatwy, bo twórcy nie zapominają, że żyjemy w kraju afer, nietolerancji i często manifestującej się głupoty. Kolejnym odkryciem tego sezonu jest klasyka. Zmęczeni najnowszą rodzimą dramaturgią reżyserzy coraz chętniej sięgają nie tylko po sztuki Szekspira (ilość nie zawsze przechodzi w jakość, jak pokazuje niebywała kariera „Makbeta”), ale także naszych autorów. Renesans przeżywa Fredro, trwają przymiarki do inscenizacji dramatów wieszczów. Cechą łączącą te próby jest traktowanie tekstów dramatycznych jak partytur i podporządkowywanie ich stawianym przez reżyserów tezom. Współcześni ...

Ponadto zgłoszeni zostali:

Piotr Borowski (reżyser), Grzegorz Bral (reżyser), Wojciech Kępczyński (reżyser), Dominika Kluźniak (aktorka), Redbad Klynstra (aktor), Borys Kudlička (scenograf), Eryk Lubos (aktor), Leszek Mądzik (reżyser), Grzegorz Niziołek (kierownik literacki Starego Teatru w Krakowie), Maciej Nowak (dyrektor Teatru Wybrzeże w Gdańsku), Maria Peszek (aktorka), Adam Sajnuk (aktor), Bartosz Szydłowski (reżyser), Waldemar Śmigasiewicz (reżyser), Piotr Tomaszuk (reżyser), Adam Woronowicz (aktor), Bartosz Zaczykiewicz (reżyser).

O Mai Kleczewskiej

„Za wrażliwość na los człowieka w świecie pustych ikon, popkulturalnej tandety i fałszujących rzeczywistość luster”.
Jacek Sieradzki

„Za unikalne połączenie kobiecej subtelności i męskiej bezkompromisowości, które w inscenizacji »Makbeta« dało niezwykle interesujący efekt artystyczny”.
Anna R. Burzyńska

„Za uważne przyglądanie się zdeprawowanym zbiorowościom: mafijnej w »Makbecie« i mieszkańców przeżartego korupcją miasteczka w »Woyzecku«”.
Łukasz Drewniak

„Za wysnuwanie tragiczności z materii zgoła nietragicznej: cytatów ze świata mass mediów i kultury popularnej”.
Tadeusz Kornaś

 

O Janie Klacie

„Nagroda dla Klaty to inwestycja w twórcę diagnozującego z pasją stan polskiej rzeczywistości. Jest w jego realizacjach nienawiść do blichtru warszawki, fastfoodowej świadomości pokolenia, przerażenie tępotą polskiej biedy”.
Łukasz Drewniak

„Za ostatnie trzy sezony pracy reżyserskiej i dramatopisarskiej: odwagę, inteligencję i zmysł ironii, niezbędne do egzorcyzmowania upiorów polskiej historii i współczesności, nieograniczoną wyobraźnię sceniczną oraz śmiałe reinterpretowanie klasycznego dramatu”.
Anna R. Burzyńska

„Za wprowadzenie do polskiego teatru ducha obywatelskiej odpowiedzialności, w szczególności za spektakle »Nakręcana pomarańcza« i »Fantasy«, które nicują naszą współczesność”.
Roman Pawłowski

„Za szczere i bezkompromisowe opowiadanie się po stronie skrzywdzonych i poniżonych z zachowaniem ironicznego dystansu oraz za prześmiewczą pasję, która nie oszczędza nawet tych najbardziej zasługujących na współczucie”.
Piotr Gruszczyński

 

O Przemysławie Wojcieszku

„Za chęć snucia w teatrze niegłupich opowieści o zwyczajnej Polsce”.
Jacek Sieradzki

„Za sztuki »Made in Poland« i »Cokolwiek się zdarzy, kocham cię«, pokazujące krytyczny i czuły portret młodych Polaków, którzy walczą o swój własny głos i własną tożsamość”.
Roman Pawłowski

„Za »Made in Poland« – spektakl, który zaczyna się jak krzyk wściekłości, bunt pokolenia niedostosowanych do nowego wspaniałego świata, a kończy ironicznym happy endem, dowodem, że w naszym kraju nie będzie żadnej rewolucji, gniew z blokowisk nie rozleje się na ulice. Wojcieszek zawsze stara się pokazać, że nawet z najgorszego bagna można się wygramolić”.
Łukasz Drewniak

Oni nominowali:

Anna R. Burzyńska („Tygodnik Powszechny”)
Iza Natasza Czapska („Życie Warszawy”)
Łukasz Drewniak („Przekrój”)
Piotr Gruszczyński („Tygodnik Powszechny”)
Tadeusz Kornaś („Didaskalia”)
Janusz R. Kowalczyk („Rzeczpospolita”)
Janusz Majcherek („Teatr”)
Tadeusz Nyczek („Przekrój”)
Roman Pawłowski („Gazeta Wyborcza”)
Jacek Sieradzki („Dialog”)