POLITYKA

Piątek, 22 lutego 2019

Polityka - nr 43 (2424) z dnia 2003-10-25; s. 104-105

Społeczeństwo / Media / Wojna dzienników

Mariusz JanickiAgnieszka Zagner  [wsp.]

Nowy „Fakt” prasowy

„Fakt” stał się faktem. Mamy w Polsce ogólnopolski popularny dziennik, za którym stoi potężny niemiecki koncern. Nowa gazeta z wielkim budżetem na promocję i marketing wydaje się skazana na sukces. Ale w Polsce nic nie jest proste, nawet tabloid.

Fakt” wzbudził wielkie zainteresowanie w świecie mediów na długo przed ukazaniem się. Co prawda w Polsce od dobrych kilku lat mamy już swój tabloid (określenia brukowiec czy bulwarówka stały się niemodne i chyba politycznie niepoprawne), czyli „Super Express”, ale po raz pierwszy stykamy się z zachodnią myślą w tej dziedzinie, wdrażaną od podstaw. „Fakt” przecież – z wszystkimi zastrzeżeniami, jakie podnosi wydawca Axel Springer – to jednak ma być jakaś wersja słynnego niemieckiego „Bilda”, bez którego kilka milionów sąsiadów zza Odry nie wyobraża sobie dnia. Czy Polacy będą równie chętnie kupować „Fakt”?

Kalkulacja Springera wydaje się prosta. Nakład „Bilda” w Niemczech to ponad 4 mln egzemplarzy. Poważne dzienniki w rodzaju „Suddeutsche Zeitung” czy „Die Welt” mają nakład rzędu 230–430 tys. W Wielkiej Brytanii bulwarówki takie jak „The Sun” czy „Daily Mail” sprzedają się również w kilku milionach sztuk dziennie, a opiniotwó...

Grzegorz Jankowski, redaktor naczelny „Faktu”, w latach 1990–1993 związany był z radiową Trójką; od 1993 do 1996 r. pracował w „Życiu Warszawy” – najpierw w dziale zagranicznym, potem jako zastępca szefa działu krajowego. Od 1996 do 2000 r. – sekretarz redakcji „Życia”. W latach 2001–2003 zastępca redaktora naczelnego „Newsweeka”.

Redakcja „Faktu” zatrudnia 120 pracowników, przeważnie dawnych dziennikarzy „Super Expressu”, PAP, „Newsweeka” i nieukazującego się już „Życia”.