POLITYKA

Sobota, 25 maja 2019

Polityka - nr 24 (3013) z dnia 2015-06-10; s. 10

Ludzie i wydarzenia / Kraj. Komentarz

Piotr Sarzyński

Obraz i obraza

Przez cały wydłużony weekend media w Polsce żyły sprawą obrazu „Ostatnia wieczerza” prof. Macieja Świeszewskiego. Przypomnę, że to monumentalne dzieło miało być najbardziej spektakularną ozdobą polskiego pawilonu na targach Expo 2015 w Mediolanie. Nie będzie, bo władza postanowiła inaczej.

Bulwersujący jest sposób załatwienia sprawy (odwołanie wysyłki obrazu na kilka godzin przed planowanym transportem, brak gotowości pokrycia przez organizatorów wysokich kosztów całej operacji itd.). Ale najbardziej skandaliczne jest to, że – jeśli wierzyć oświadczeniu artysty – decyzję podjął wicepremier Janusz Piechociński z paragrafu „obraz obraża moje uczucia religijne”. O tyle to groteskowe wyjaśnienie, że autor za tę pracę otrzymał niegdyś doroczną nagrodę episkopatu.

W ostatnich dekadach zdarzały się w Polsce, budzące mniejsze lub większe oburzenie, akty cenzury artystycznej. Zazwyczaj wycofywano dzieła sztuki z już otwartej ekspozycji na skutek tzw. protestów społecznych. Przypomnę najgłośniejszy przypadek: usunięcie z Zachęty pracy Piotra Uklańskiego „Naziści”. Rzadziej dochodziło do stosowania tzw. cenzury prewencyjnej, a&...