POLITYKA

Piątek, 24 maja 2019

Polityka - nr 32 (3172) z dnia 2018-08-08; s. 80-82

Kultura

Karol Jałochowski

Okrutnie rozśmieszać

Rozmowa z Mattem Groeningiem, mistrzem telewizyjnej animacji dla dorosłych, twórcą głośnych „Simpsonów” i „Futuramy”, przed premierą jego nowego serialu, zrealizowanych dla Netflixa „Rozczarowanych”.

KAROL JAŁOCHOWSKI: – Co taki sympatyczny człowiek robi w Los Angeles, mieście grzechu?
MATT GROENING: – Ha, ha! To niezwykłe miejsce. Wiele miast w jednym. W różnych jego częściach mogę się poczuć jak w różnych kulturach. Mieszkam na plaży, parę kilometrów na północ stąd [rozmawiamy w Santa Monica – przyp. red.]. Jedzenie jest w tej okolicy dobre, ale konwencjonalne. Jedzenie wspaniałe dostanie pan 60 km na wschód, w San Gabriel Valley. Kuchnię chińską, japońską i indyjską – na południu, meksykańską – na północy. Wspaniałe! Po to właśnie żyję!

Pytam o miasto, bo może podupadające średniowieczne królestwo Dreamland z „Rozczarowanych” jest na nim wzorowane.
Tak, zdecydowanie. Może nie bezpośrednio, ale jest w nim symboliczna i metaforyczna składowa Los Angeles. Także geograficzna. Choć całkiem możliwe, że odwróciliśmy mapę. Nasz filmowy ocean leży na wschodzie, a ten za oknem oczywiście na zachodzie.

Lokalny stan ducha też zostaje zmapowany na Dreamland?
...

Matt Groening (rocznik 1954) – amerykański rysownik, twórca kultowych seriali animowanych dla dorosłych: „Simpsonów” i „Futuramy” (POLITYKA 9/08). Inspiracje czerpie z amerykańskiej sceny niezależnej, z kontrkultury i studiów filozoficznych, a styl i poczucie humoru ostrzył, rysując od 1977 r. przez 32 lata serię depresyjnych komiksów pt. „Życie w piekle”. „Rozczarowani” („Disenchantment”) – serial fantasy, którego bohaterką jest sfrustrowana tradycyjną rolą społeczną księżniczka Bean i jej najbliżsi: osobisty demon i depresyjny elf – zdaniem autora „mówią o życiu i śmierci, miłości i seksie, i o tym, jak śmiać się w świecie pełnym cierpienia oraz idiotów, pomimo tego, co mówi starszyzna, czarodzieje i reszta kretynów”. Premiera w Netflixie 19 sierpnia.