POLITYKA

Sobota, 17 sierpnia 2019

Polityka - nr 32 (2257) z dnia 2000-08-05; s. 38-40

Półprzewodnik Polityki

Tadeusz Olszański

Panonia – serce Węgier

Panonia to nie tylko nazwa popularnego kiedyś węgierskiego motocykla. Panonia to historyczny region w samym środku Europy, ongiś prowincja Imperium Rzymskiego, a dziś kraina geograficzna, której granicę wyznacza bieg Dunaju przełamującego się przez krystaliczne Góry Pilis i Borzony, aby szeroko rozlać się na Węgierskiej Nizinie. Właśnie tu, na krótkim niespełna 60-kilometrowym odcinku zwanym Zakolem Dunaju, znajdują się aż trzy stolice Panonii: starożytne Aquincum, średniowieczny Esztergom, czyli Ostrzyhom, oraz współczesny Budapeszt. Zapraszam do podróży w czasie.

Kolejką podmiejską z placu Batthyanyi w Budzie jedzie się niespełna 10 km, aby zarazem cofnąć o dwa tysiące lat. Wtedy bowiem Rzymianie odkryli uroki tego kraju. Łagodne zbocza pod uprawę winorośli, słoneczny klimat i ciepłe, kojące po znojach podbojów źródła. Wkroczyli od południa z Dalmacji i zakładali obozy warowne, które z czasem przemieniły się w miasta. Istnieją one do dziś. Znajdujące się w południowo-zachodniej części Węgier Pecs, Szombathely i Györ to nic innego jak rzymskie Sophianae, Savaria i Arrabona! Stolicą prowincji zostało jednak wysunięte najbardziej na północ, oparte o prawy brzeg Dunaju Aquincum. W III w. miało już 35 tys. mieszkańców. Ruiny Aquincum wraz ze znajdującym się tam muzeum dają pojęcie o pięknie i doskonałości tego zaopatrzonego w wodociągi miasta. Mnóstwo też jest rzymskich wykopalisk w budapeszteńskiej Obudzie. W przejściach podziemnych mostu Arpada znajduje się muzeum doskonale zachowanej wojskowej łaźni, a opodal ogromny amfiteatr, który dziś ...

Informacje praktyczne

• DOJAZD

Do Budapesztu pociągiem codziennie z Warszawy przez Katowice: rano Polonią (6.40), wieczorem Batorym (20.29), cena ulgowego biletu powrotnego ok. 250 zł, miejscówka 39 zł. Samolotem z Warszawy codziennie dwa rejsy, rano i wieczorem, LOT-em lub Malevem.

Do Aquincum i Szentendre kolejką podmiejską co 20 minut ze stacji przy pl. Batthyanyi (dojazd metrem czerwoną linią nr 2).

Do Wyszehradu i Esztergomu autobusem co godzina ze stacji obok mostu Arpada po stronie Pesztu (dojazd metrem niebieską linią nr 3). Statkiem lub wodolotem co półtorej godziny z wybrzeża przy pl. Vigado.

 

• Zwiedzanie Budapesztu

Autobusem – City Tour – informacje w 12 językach, niestety bez polskiego, odjazd z pl. Roosevelta, po stronie Pesztu, odjazdy 10.30, 11.30, 13.30, 15.30 i 20.30. Cena 1500 ft.

Karta Budapeszt zapewnia właścicielowi i dziecku do 14 lat bezpłatne przejazdy komunikacją miejską, bezpłatny wstęp do muzeów i szereg zniżek (kąpieliska, restauracje). Karta dwudniowa – 2800 ft, trzydniowa – 3400 ft.

 

• Noclegi

W Zakolu Dunaju: pensjonat od 3600 ft za dwuosobowy pokój ze śniadaniem, hotele od 4600 ft, najdroższy Silvanus 15 900 ft.

W Budapeszcie: kwatery prywatne od 2000 za dwuosobowy pokój, pensjonaty ze śniadaniem od 4500, hotele dwu- i trzygwiazdkowe od 7000 ft.

Kurs dolara: 1 dolar – ok. 270 ft.

Wakacyjny konkurs – samochód do wygrania

Kolejnym dziewięciu odcinkom wakacyjnego Półprzewodnika „Polityki” towarzyszyły pytania konkursowe. Czytelników, którzy uczestniczyli w naszym konkursie, prosimy teraz o nadesłanie kompletu dziewięciu kuponów na adres redakcji: ul. Miedziana 11, 00-835 Warszawa 66, skr. pocztowa 86 – w terminie do 9 września (decyduje data stempla pocztowego). Wśród tych, którzy nadeślą komplet kuponów z prawidłowymi odpowiedziami, rozlosujemy następujące nagrody:

• samochód osobowy KIA Shuma

• 200 przewodników książkowych wydawnictwa Pascal

• 4 dwutygodniowe pobyty w hotelu Dwór w Nowęcinie koło Łeby dla dwóch osób

• tygodniowy pobyt dla dwóch osób w Cannes lub Rzymie (miejsce do wyboru, termin wyjazdu do 30 października 2000) z INTERHOME Polska oraz przelot w to miejsce dla dwóch osób ufundowany przez FLY AWAY TRAVEL

• wyjazd do Pragi dla dwóch osób z Orbis Transport.

Dotychczas wydrukowaliśmy: Bawaria (POLITYKA 28), Szampania (POLITYKA 29), Szkocja (POLITYKA 30), Toskania (POLITYKA 31).