POLITYKA

Wtorek, 21 maja 2019

Polityka - nr 7 (3198) z dnia 2019-02-13; s. 81-83

Kultura

Mirosław Pęczak

Partia na basie

Dlaczego przełomowe dla polskiego rocka wydarzenie miało miejsce dokładnie 40 lat temu i czym była Muzyka Młodej Generacji?

W lutym 1979 r. Przedsiębiorstwo Nagrań Wideo-Fonicznych Wifon wydało kasetę magnetofonową „Muzyka Młodej Generacji” z utworami zespołów Krzak, Kombi i Exodus. Był to pierwszy trwały efekt akcji wymyślonej nieco wcześniej przez młodego reżysera z telewizyjnego Studia 2 Waltera Chełstowskiego i menedżera muzycznego Jacka Sylwina.

40 lat temu, pod koniec dekady gierkowskiej, w rozgłośniach radiowych, a nawet w telewizji pojawiły się nieznane wcześniej zespoły wyraźnie nawiązujące do zachodniego rocka, a w klubach studenckich swoje przytulisko znalazły pierwsze rodzime kapele punkowe. To był początek boomu rockowego, jednego z najważniejszych zjawisk polskiej kultury popularnej XX w.

Zapotrzebowanie masowo

Zaczęło się, jak zwykle, od przypadku. Chełstowski spotkał pewnego dnia w gmachu TVP na Woronicza Jacka Sylwina zajętego przesłuchiwaniem taśm z muzyką, która brzmiała, jak gdyby właśnie dostarczono ją z jakiegoś brytyjskiego studia nagraniowego. Grał, jak się okazało, śląski zespół Krzak. Sylwin oznajmił zaskoczonemu Chełstowskiemu, że podobnie grających zespołó...