POLITYKA

środa, 22 maja 2019

Polityka - nr 49 (3189) z dnia 2018-12-05; s. 76

Kultura / Paszporty Polityki 2018

Bartek Chaciński

Paszport do windy

Po raz 26. śledzimy historie sukcesu polskich ludzi kultury i przyznajemy nasz dokument uznania.

Paszport został wymyślony dla artystów, których talent przekracza średnie polskie normy i przestaje się mieścić w naszych geograficznych granicach. Garść świeżych przykładów takich sytuacji – na kolejnych stronach. Są to każdorazowo opowieści, które na pierwszych laureatach nagrody w latach 90., z trudem walczących o uwagę światowej publiczności, zrobiłyby kolosalne wrażenie. Weźmy jedną tylko kategorię filmową, w której rywalizują ze sobą: reżyserka, która pierwszym filmem fabularnym przebiła się na rynek amerykański (Agnieszka Smoczyńska), aktorka u progu dużego hollywoodzkiego sukcesu (Joanna Kulig) i twórczyni, która dla amerykańskiego potentata, Netflixa, pracuje przy polskiej produkcji (Olga Chajdas).

Kolejne success stories znajdziemy na każdej stronie. Dawid Podsiadło pozostaje czwarty tydzień z rzędu (gdy piszę te słowa) na czele polskiej listy bestsellerów z płytą „Małomiasteczkowy”, wyprzedał też cztery kolejne koncerty na stołecznym Torwarze, a poza Warszawą bez trudu wypełnia największe sale. Studio 11 bit sprzedało w trzy dni ćwierć miliona kopii swojej gry „...

8 stycznia już po raz 26. wręczymy doroczne nagrody kulturalne POLITYKI. Na przedstawioną na kolejnych stronach listę tegorocznych nominowanych wpływ miały głosy nadesłane nam przez krytyków i akademików zajmujących się siedmioma dziedzinami, w których przyznajemy Paszporty.