POLITYKA

Piątek, 18 stycznia 2019

Polityka - nr 8 (2543) z dnia 2006-02-25; s. 60-61

Kultura / Paszport Polityki

Mirosław Pęczak

Plądrofonia

Rozmowa ze Skalpelem, czyli z Marcinem Cichym i Igorem Pudło, laureatami Paszportów „Polityki”

Mirosław Pęczak: – Skąd jesteście, z jakiej muzycznej krainy?

Marcin Cichy: – Geograficznie jesteśmy z Wrocławia, niedaleko mamy ogród botaniczny, gdzie są różne rośliny, także orientalne, i nasza kolebka muzyczna też jest różnorodna jak ten ogród – trochę Polski, trochę Anglii.

Mówi się o was, że jesteście didżejami, producentami, muzykami... Kim właściwie jesteście?

M.C.: Najbardziej to chyba konceptualistami, wcześniej Igor był didżejem, puszczał płyty w klubach i dlatego pewnie nazywa się nas didżejami. Ktoś może nas też nazwać wyrafinowanymi złodziejami, bo plądrujemy różne muzyczne pola, by potem lepić z tych zdobyczy coś własnego i dajemy to ludziom, czyli uprawiamy plądrofonię.

Igor Pudło: – Zawsze najpierw jest pomysł, a potem realizacja, najpierw kompozycja, a później aranżacja. Jesteśmy zatem kompozytorami i realizatorami muzyki. Zdarza mi się korzystać z książki Włodzimierza Kotańskiego „Muzyka elektroniczna”, gdzie są opisy muzyki konkretnej, konceptualnej i ...

Marcin Cichy (ur. 1974) studiował informatykę i zarządzanie. Igor Pudło (ur. 1966) absolwent kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Zespół istnieje od 2000 r. W 2004 r. prestiżowa londyńska wytwórnia Ninja Tune wydała ich pierwszy album „Skalpel”, a w zeszłym roku drugą płytę – „Konfusion”. Główną inspiracją nagrań Skalpela jest polski jazz z lat 60. i 70. Polscy i brytyjscy krytycy są zgodni, że Skalpel to czołówka europejska nowej muzyki elektronicznej.