POLITYKA

środa, 19 grudnia 2018

Polityka - nr 6 (6) z dnia 2018-05-16; Ja My Oni. Poradnik Psychologiczny Polityki. Tom 30. Do czego nam ego; s. 48-49

JA. EGO na własny użytek

Anna Tylikowska

Pochwała zwyczajności

Jak żyć dobrze, nie unikając problemów.

Współcześni ludzie szukają w psychoterapii, coachingu i medycynie sposobów na to, żeby czuć się dobrze i unikać dyskomfortu – zapewne po to, żeby uczynić swoje życie pełniejszym, bardziej zadowalającym. A gdyby tak otworzyć się na wszelkie doświadczenia, także przykre i bolesne, a dzięki nim odkrywać istotne dla siebie wartości i angażować się w ich realizację? Może to byłaby lepsza, odsłaniająca nowe możliwości, metoda na dobre życie?

Blokada, nie zepsucie

Akceptuj to, na co nie masz wpływu, i angażuj się w wartościowe działania – to idea przewodnia terapii akceptacji i zaangażowania (Acceptance and Commitment Therapy – ACT). Metoda stworzona przez profesora psychologii klinicznej z University of Nevada Stevena C.  Hayesa staje się coraz bardziej popularna i rewolucjonizuje wiedzę o umyśle. „Zrozumieć ACT” Russa Harrisa jest wprowadzeniem w nią.

Autor wypełnił książkę klarownymi objaśnieniami, barwnymi metaforami, zaczerpniętymi z własnej praktyki przykładami oraz przydatnymi formularzami, które osobom zajmują...

RUSS HARRIS jest lekarzem medycyny, który porzucił ten zawód na rzecz praktykowania i propagowania ACT – dzięki czemu stał się konsultantem Światowej Organizacji Zdrowia, autorem poczytnych książek i obleganych warsztatów. „Zrozumieć ACT. Terapia akceptacji i zaangażowania w praktyce” (Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2018, tłumaczenie: Anna Sawicka-Chrapkowicz, tytuł oryginalny: „ACT Made Simple. An Easy-to-Read Primer on Acceptance and Commitment Therapy”) wypełnia lukę, która powstała między dostępnym na polskim rynku poradnikiem tegoż autora „Pułapka szczęścia” a naukowym opracowaniem „Terapia akceptacji i zaangażowania” Stevena C. Hayesa, Kirka D. Strosahla i Kelly’ego G. Wilsona.