POLITYKA

Niedziela, 19 maja 2019

Polityka - nr 13 (3204) z dnia 2019-03-27; s. 72

Kultura / Afisz / Na ekranie

Urszula Schwarzenberg-Czerny

Poezja leżakowania

5/6

Przedszkolanka, reż. Sara Colangelo, prod. USA, 2018, 96 min

Maggie Gyllenhaal utrzymuje jako aktorka wysoki poziom, ale ta rola 40-letniej, niespełnionej intelektualnie i emocjonalnie amerykańskiej przedszkolanki jest najlepszą, jaką zagrała od lat. Bohaterka filmu Lisa jest sfrustrowana, ponieważ uświadamia sobie, że jej talent jest ograniczony, a haiku, które próbuje pisać, nie podobają się ludziom. Za to jej podopieczny Jimmy (Parker Sevak) co pewien czas, jakby w transie, recytuje swoje proste, piękne, nad wyraz dojrzałe wiersze. Lisa, która wcześniej nie zwracała uwagi na pięciolatka, spisuje, co od niego usłyszy, i potem na kursie literackim czyta wiersze jako swoje. Ocenia, że dziecko wychowuje się w środowisku, które (tak jak to mogło być w jej przypadku) nie wesprze jego talentu. Ale jej zachowania są coraz bardziej obsesyjne, eskalują do tego stopnia, że rodzice zabierają syna do innej placówki. Zarazem jednak scenarzystka i reżyserka Sara Colangelo na tyle kontroluje sytuację na ekranie, że nie dopuszcza do tego, żeby i widzowie zachowanie bohaterki oceniali jednoznacznie negatywnie. „Przedszkolanka”, amerykański remake izraelskiego filmu Nadava Lapida (...

Skala ocen: 1 (dno) – 6 (wybitne)