POLITYKA

Piątek, 26 kwietnia 2019

Polityka - nr 34 (2719) z dnia 2009-08-22; s. 52-53

Kultura

Janusz Wróblewski

Pomieszało się

Rozmowa z niemieckim reżyserem Wimem Wendersem, autorem wchodzącego na nasze ekrany filmu „Spotkanie w Palermo”

O najwspanialsi! O najdoskonalsi! Kierowcy Polacy! Bracia mili moi! Jakże ponura i niesprawiedliwa, w czasie niedawnym, przewinęła się nagonka na nas, w gazetach wielu i w radiu, i nawet w tygodniku „Polityka”, ustami bohaterskiego kierowcy rajdowego Hołowczyca Krzysztofa.

O święta Szarżo i przenajświętsze Ostrogi nasze! Chcą nam was odebrać i szykują zamach na resztki wolności naszej. I statystyki pokazują, statystykami machają nam przed oczyma i zupełnie na opak je rozumieją.

Cóż takiego w tych statystykach jest? Co w nich zobaczyć można? Jeno tylko, że prym wiedziemy, że wyróżniamy się spośród narodów pospolitych i marnych, które ducha i honor dawno zgubiły. Czarno na białem widać w statystykach owych, że kierowcę Polaka nade wszystko cechuje odwaga, bohaterstwo i waleczność na drodze, że w kaszę sobie dmuchać nie da. Jest gotów polec, oddać życie za wartości mu drogie, jest wierny do końca tradycji, jaką w sobie nosi.

Bracia najmilejsi, kierowcy Polacy! Jakże to piękne, ż...

Wim Wenders (ur. w 1945 r.), jeden z najwybitniejszych reżyserów kina światowego. Scenarzysta, fotograf i producent. Laureat wielu prestiżowych nagród, m.in. Złotej Palmy w Cannes za „Paryż, Teksas”. Ważniejsze filmy: „Niebo nad Berlinem”, „Lisbon story”, „Buena vista Social Club”, „Hammett”.