POLITYKA

środa, 21 sierpnia 2019

Polityka - nr 13 (2901) z dnia 2013-03-27; s. 104-106

Kultura

Dorota Szwarcman

Rozbieranie dżentelmena

Witold Lutosławski, którego rok właśnie obchodzimy, znany był z elegancji i dyskrecji, a jego utwory odbierano jako precyzyjne konstrukcje, wyrafinowane jak on sam. Dziś interpretatorzy słyszą w nich odbicie emocji i dramatów jego życia.

Wybitny dyrygent fiński Esa-Pekka Salonen, który niedawno wystąpił w Warszawie, prowadząc kierowaną przez siebie londyńską Philharmonia Orchestra, robi w tym roku dla Lutosławskiego wyjątkowo wiele. Wspólnie z Royal College of Music i Instytutem Adama Mickiewicza zorganizował serię koncertów w Londynie pod hasłem Woven Words (angielskie tłumaczenie tytułu utworu Lutosławskiego „Paroles tissées”), a potem zaplanował tournée z występami – oprócz Warszawy, w Tokio, kilku miastach Włoch, Madrycie, Dreźnie, Wiedniu, Lublanie, Paryżu i Berlinie. Zainicjował też powstanie specjalnej strony internetowej poświęconej Lutosławskiemu (woven-words.co.uk). Można na niej znaleźć eseje napisane przez znawców twórczości kompozytora, filmy i zdjęcia archiwalne.

– Robię to nie tylko dlatego, że uważam go za jednego z najważniejszych twórców XX w., i nie dlatego, że znałem go osobiście i wywarł on ogromny wpływ na moje życie – wyjaśnia dyrygent. – Ale przede wszystkim po to, by nowe pokolenia, którym – tak czuję – potrzebna ...