POLITYKA

Sobota, 20 kwietnia 2019

Polityka - nr 41 (2525) z dnia 2005-10-15; s. 24-26

Kraj / Nowe gazety na rynku

Agnieszka Rybak

Sezon krokodyli

Jesień przyniosła kolejne starcie medialnych gigantów: Agory i wydawnictwa Axel Springer. Tym razem pojedynek rozegra się w najtrudniejszym segmencie rynku: dzienników ogólnopolskich. Zapowiada się walka na wyniszczenie.

Jedna z najkrótszych konferencji prasowych w siedzibie Agory trwała piętnaście minut. Na spotkanie z dziennikarzami przyszła Wanda Rapaczyńska, prezes Agory, Zbigniew Bąk, wiceprezes zarządu, i dwaj ludzie nowego projektu: Wojciech Fusek, wydawca, i Jerzy Wójcik – redaktor naczelny. Do wykonania mieli jedno zadanie: mówić tak, żeby nic nie powiedzieć. Potwierdzili tylko to, o czym na rynku mediów spekulowało się od dawna: Agora przygotowuje nowy ogólnopolski dziennik.

Po konferencji, jakby na osłodę, dziennikarzom rozdawano pluszowe krokodyle – maskotkę tworzonej gazety. Skojarzenie nowej inicjatywy z inteligentnym drapieżnikiem nasuwa się samo.

Zapowiedź pojawienia się dziennika Agory zbiegła się z informacjami o powstawaniu kolejnych projektów. Mówi się o tym, że Axel Springer, wydawca „Faktu”, przygotowuje gazetę opinii wzorowaną na „Die Welt”. Wiadomo za to na pewno, że biznesmen i rajdowiec Michał Sołowow zebrał już grupę pracującą nad nowym dziennikiem liberalno-konserwatywnym, który ma ukazać się na wiosnę. Jednak to Agora będzie na rynku pierwsza. I to ona dziś podyktuje warunki ...