POLITYKA

środa, 19 grudnia 2018

Polityka - nr 11 (11) z dnia 2018-08-08; Ja My Oni. Poradnik Psychologiczny Polityki. Tom 31. Jak i po co podglądany jest mózg; s. 78-81

Neuro-praktyka

Agnieszka KacprzakKatarzyna Chyl  [współpr.]Agnieszka DębskaGabriela DzięgielMagdalena ŁuniewskaKatarzyna Jednoróg

Słowa powolne

Co można w mózgu wyczytać o dysleksji.

Czytanie, choć w dzisiejszych czasach wydaje się umiejętnością powszechną, a więc banalną, jest kluczowe dla funkcjonowania człowieka. Na nim oparty jest system formalnej edukacji. Tę umiejętność ludzie wykorzystują do komunikowania się z innymi albo tak prozaicznych spraw, jak zdobycie przepisu na ulubioną potrawę. Od momentu, kiedy dziecko nauczy się już samodzielnie czytać, większość wiedzy przyswaja właśnie w ten sposób. Szczególnie, że czytając, uczymy się, nawet gdy nie jest to naszym celem. Robiąc to wyłącznie dla przyjemności, poszerzamy swoją wiedzę o świecie, a sam ten proces wpływa na rozwój innych umiejętności, choćby językowych.

Niektórym dzieciom nauka czytania sprawia jednak bardzo duże trudności, mimo że ich inteligencja nie jest obniżona, stosowane metody nauczania są prawidłowe, a wysiłek wkładany w naukę adekwatny. Najprawdopodobniej występuje u nich dysleksja rozwojowa – zaburzenie ujawniające się u 5–12 proc. dzieci.

Borykają się one z różnego rodzaju konsekwencjami trudności z czytaniem. Do przyswojenia tego samego materiału w ...

Uwaga rodzice: Instytut Nenckiego zaprasza do badań

Rozpoczynamy serię badań nad ewentualnością dysleksji. Zainteresowani rodzice dzieci, które w tym roku zaczynają naukę w zerówce i jeszcze nie umieją czytać, znajdą odpowiednie informacje na www.dysleksja.nencki.gov.pl lub pod tel. 22 589 23 92.

Podobnie jak dzieci widzące odczuwające problem z nauczeniem się czytania, część dzieci niewidomych wykazuje specyficzne, trudno wytłumaczalne trudności związane z czytaniem dotykowym. W innym projekcie chcemy porównać czytanie alfabetem Braille’a u dzieci niewidomych do czytania wzrokowego u widzących i odpowiedzieć na pytanie, czy także w brajlu występują trudności o charakterze dysleksji. Prowadzimy więc rekrutację dzieci niewidomych rozpoczynających naukę czytania w klasie pierwszej oraz starszych dzieci z klas 3–7 potrafiących już czytać. Więcej informacji na ten temat: www.brajl.nencki.gov.pl/ lub tel. 22 589 23 22.