POLITYKA

Piątek, 19 kwietnia 2019

Polityka - nr 42 (2727) z dnia 2009-10-17; s. 54

Kultura / Afisz / Jazzowa kolekcja Polityki

Dorota Szwarcman

Srebrny jazz

Horace Silver, Song For My Father

Jakże mogłoby w serii płyt przypominających dorobek wytwórni Blue Note zabraknąć jednej ze sztandarowych postaci z nią związanych – Horace’a Silvera! Nagrał on dla tej firmy ponad 40 płyt w latach 1952–1979 r., a ich stylistyka ściśle pasuje do tej, którą zwykliśmy z Blue Note kojarzyć: to hard bop w czystym wydaniu, choć o korzeniach różnych proweniencji. Co więcej, to z grą zespołów Silvera po raz pierwszy, jeszcze w latach 50., skojarzono tak popularne dziś określenie „funky”.

Horace Silver naprawdę nazywał się Ward Martin Tavares Silva. Urodził się w 1928 r. z matki Amerykanki (pochodzenia półirlandzkiego i półafrykańskiego) i ojca o korzeniach portugalskich, urodzonego na wyspie Maio, części kolonii Capo Verde (Zielonego Przylądka). Na pewno ta kombinacja miała niemały wpływ na upodobania muzyka. Jednak jego fascynacje na tym się nie kończą – niemały wpływ wywarły nań także latynoskie klimaty.

Zaczynał jako saksofonista, ale przerzucił się na ...

Pod adresem www.polityka.pl/bluenote można posłuchać fragmentów utworów, zamówić pojedyncze tomy i prenumeratę kolekcji jazzowej.