POLITYKA

Sobota, 16 lutego 2019

Polityka - nr 33 (2718) z dnia 2009-08-15; s. 39

Kultura / Afisz / Jazzowa kolekcja POLITYKI

Mirosław Pęczak

Stare z nowym zapętlone

Us3, Hand On The Torch

Zespół Us3 powstał w 1991 r. w Londynie i sam ten fakt sporo wyjaśnia w kwestii muzyki z płyty „Hand On The Torch”. Londyn na początku ubiegłej dekady był bowiem światową stolicą muzyki klubowej, elektronicznej tudzież takiej, która potem otrzyma mało konkretną nazwę „nowe brzmienia”. Równolegle do tych nurtów rozwijał się hip hop. Us3 zapożyczył od hip-hopu i nowej elektroniki technikę samplingu (wykorzystywania fragmentów wcześniej powstałych utworów), komputerowego tworzenia i przetwarzania sekwencji rytmicznych (tzw. bity) oraz loopingu (zapętlania, czyli stałego powtarzania wybranych fragmentów). Warto zauważyć, jakie sample wykorzystano na płycie „Hand On The Torch”. Otóż mamy tu prawdziwą kolekcję starych pięknych dźwięków, nagranych dla wytworni Blue Note w epoce tryumfującego hard bopu: fragmenty nagrań Herbiego Hancocka, Horace’a Silvera, Granta Greena, Donalda Byrda, Theloniousa Monka, a nawet zapowiedź koncertu zespołu Arta Blakeya z 1954 r.!

Głównymi twórcami „Hand On The Torch” są producenci Geoff Wilkinson i Mel ...

Pod adresem www.polityka.pl/bluenote można posłuchać fragmentów utworów, zamówić pojedyncze tomy i prenumeratę kolekcji jazzowej.