Sobota, 16 lutego 2019
Us3, Hand On The Torch
Zespół Us3 powstał w 1991 r. w Londynie i sam ten fakt sporo wyjaśnia w kwestii muzyki z płyty „Hand On The Torch”. Londyn na początku ubiegłej dekady był bowiem światową stolicą muzyki klubowej, elektronicznej tudzież takiej, która potem otrzyma mało konkretną nazwę „nowe brzmienia”. Równolegle do tych nurtów rozwijał się hip hop. Us3 zapożyczył od hip-hopu i nowej elektroniki technikę samplingu (wykorzystywania fragmentów wcześniej powstałych utworów), komputerowego tworzenia i przetwarzania sekwencji rytmicznych (tzw. bity) oraz loopingu (zapętlania, czyli stałego powtarzania wybranych fragmentów). Warto zauważyć, jakie sample wykorzystano na płycie „Hand On The Torch”. Otóż mamy tu prawdziwą kolekcję starych pięknych dźwięków, nagranych dla wytworni Blue Note w epoce tryumfującego hard bopu: fragmenty nagrań Herbiego Hancocka, Horace’a Silvera, Granta Greena, Donalda Byrda, Theloniousa Monka, a nawet zapowiedź koncertu zespołu Arta Blakeya z 1954 r.!
Głównymi twórcami „Hand On The Torch” są producenci Geoff Wilkinson i Mel ...
Chcesz czytać dalej ten tekst?
Chcesz mieć nieograniczony dostęp do wszystkich płatnych artykułów na Polityka.pl i innych korzyści?
Pod adresem www.polityka.pl/bluenote można posłuchać fragmentów utworów, zamówić pojedyncze tomy i prenumeratę kolekcji jazzowej.