POLITYKA

Sobota, 24 sierpnia 2019

Polityka - nr 25 (3215) z dnia 2019-06-18; s. 40-41

Ogląd i pogląd

Janusz A. Majcherek

Szkoła à la carte

Pożegnaliśmy się z kolejnym rokiem szkolnym. Nie rozstaliśmy się jednak z problemami nękającymi polską oświatę, nie tylko z powodu kumulacji roczników aplikujących do szkół średnich i zapowiadanego na wrzesień nauczycielskiego strajku.

Anna Zalewska zostawiła ustrój szkolny mniej więcej w takim samym rozgardiaszu, jaki w ustroju państwa panuje pod rządami PiS, a propozycje ZNP zniknęły w zgiełku kampanii wyborczej. Model kształcenia polskich dzieci i młodzieży wymaga namysłu i rewizji, ale nie w postaci ustanowienia jednolitego wzoru edukacji i wychowania, lecz dostosowania oferty oświatowej do zróżnicowanych wymagań uczniów i ich rodziców.

Po podpisaniu przez prezydenta Warszawy Rafała Trzaskowskiego deklaracji o przeprowadzeniu w stołecznych szkołach lekcji tolerancji dla osób i środowisk LGBT wybuchła awantura, a coraz więcej lokalnych samorządów podejmuje uchwały o wyeliminowaniu z podlegających im gmin i województw „ideologii LGBT”. Strajk nauczycieli wywołał debatę o ustroju szkolnym, ale także głęboko podzielił społeczeństwo.

Jedni więc pragną szkoły obwieszonej krzyżami i zawierzonej Matce Boskiej, z katechezą i wielodniowymi rekolekcjami, a inni – świeckiej, bez religijnej indoktrynacji i katolickiej obrzędowości. Ci ...

Janusz A. Majcherek, filozof i socjolog kultury, publicysta, jest profesorem w Instytucie Filozofii i Socjologii krakowskiego Uniwersytetu Pedagogicznego. Laureat Grand Press (1999 r.) oraz Nagrody Kisiela (2003 r.).