POLITYKA

Piątek, 24 maja 2019

Polityka - nr 12 (12) z dnia 2015-10-01; Pomocnik Historyczny. O kolei po kolei; s. 130

Detale

Agnieszka Mazurczyk

Tory Świętego Piotra

Najkrótszą na świecie państwową linię kolejową ma Watykan; cała trasa liczy 1,2 km, ale na terenie Państwa Watykańskiego leżą tylko 274 m torów. Trasa papieskiej kolei łączy Watykan z siecią kolei włoskich. Przy czym pociągi jadące w kierunku Watykanu i wyjeżdżające stamtąd mają pierwszeństwo. Dzieje się tak na całej trasie, która biegnie m.in. przez Dolinę Gelsomino i pokonuje po drodze 143-metrowy murowany wiadukt składający się z ośmiu ponad 15-metrowych łuków. Pociągi przejeżdżają też przez olbrzymią, ważącą ponad 35 ton żelazną bramę, która jest częścią murów watykańskich i stanowi granicę między Watykanem a Republiką Włoską.

Budowę papieskiej linii rozpoczęto w kwietniu 1929 r., zaraz po podpisaniu Traktatów laterańskich. Trzy lata później przeprowadzono pierwszą jazdę próbną. A w 1933 r. wybudowano niewielki dworzec projektu Giuseppe Momo. Budynek powstał na planie prostokąta, fasadę ozdobiono kolumnowym portykiem zwieńczonym herbem papieża Piusa XI oraz dwiema płaskorzeźbami przedstawiającymi biblijny cudowny połó...