POLITYKA

Piątek, 22 lutego 2019

Polityka - nr 41 (2525) z dnia 2005-10-15; s. 94-97

Społeczeństwo / Obyczaje / Wojna na szosie

Wojciech Markiewicz

Typy drogowe

Wyczerpuje się wytrzymałość fatalnych polskich dróg. Nie dają rady coraz większej liczbie szybkich aut. Ale nie dają też rady nonszalancji kierowców. Po niedawnej serii wypadków pozostało wrażenie, że jakaś niewidzialna granica została przekroczona. Katastrofa autobusu z licealistami pod Jeżewem, kraksa Otylii Jędrzejczak, w której zginął jej brat. W ten sam weekend w 388 wypadkach zginęło 55 osób, 564 były ranne.

Pod względem czysto technicznym, jak oceniają fachowcy, za kierownicą nie jesteśmy ani lepsi, ani gorsi od innych nacji. Paradoksalnie kiepski stan polskich dróg sprawia, że w trudnych sytuacjach lepiej potrafimy sobie radzić. O wiele niższy mamy jednak respekt dla przepisów prawa drogowego.

Jak to się dzieje, że porządni obywatele, gdy wsiadają do swoich coraz szybszych aut, przeistaczają się w notorycznych przestępców? No bo jak inaczej nazwać kierowcę, który chwali się, że ruchliwą trasę Warszawa–Białystok (180 km) pokonał w półtorej godziny. Przecież on przez te półtorej godziny w sposób ciągły łamał prawo.

Jeżdżący ryzykownie kierowcy operują stałym zestawem usprawiedliwień: gdyby były autostrady, to nie musieliby łamać prawa. Po polskich drogach przemieszczają się stare gruchoty, tamując ruch. Drogi są idiotycznie oznakowane, a ograniczenia ustawiane bezmyślnie i na wyrost. Policja, zamiast usprawniać ruch, czepia się tych, którzy jeżdżą płynnie, szybko i zdecydowanie. Zresztą można przejechać po Polsce 200–300 km i nie natknąć się na żaden patrol.

To wszystko prawda. Ale też przekraczanie ...

Czarna seria

W 2004 r. wydarzyło się na polskich drogach 51 069 wypadków (w 2003 r. – 51 078), w których zginęło 5712 osób (w 2003 r. – 5640), a 64 661 osób zostało rannych(w 2003 r. – 63 900).

82 proc. wypadków spowodowali kierowcy (w 2003 r. – 81 proc.).

Na 100 wypadków ginie 11 osób, najwięcej w Europie.

Najczęstsze przyczyny wypadków:

• Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (12 082 wypadki)

• Nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (9944)

• Nieprawidłowe wyprzedzanie, omijanie, wymijanie, cofanie (5103)

• Nieprzestrzeganie pierwszeństwa na przejściach dla pieszych (3372)

• Niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami (1812)

Dane: KG Policji

Wypadki w2004r.

według rodzaju pojazdu (w proc.)

samochód osobowy ...... 72,0
samochód ciężarowy ...... 12,0
rower ...... 9,0
autobus ...... 2,0
motocykl ...... 1,9
motorower ...... 1,3 ciągnik ...... 0,8

Sprawcami 12 proc. wypadków były kobiety, przy czym ich udział w rzeczywistym ruchu wynosi 20 proc. Wśród kierowców samochodów osobowych jest 31 proc. kobiet i 69 proc. mężczyzn.

Dane: ITS