POLITYKA

Niedziela, 18 sierpnia 2019

Polityka - nr 33 (2567) z dnia 2006-08-19; s. 64-65

Kultura / Plastyka

Piotr Sarzyński

Wariacje na temat

Dobiega końca jedno z najbardziej ambitnych przedsięwzięć wystawienniczych ostatnich lat: zrealizowany przez Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie roczny projekt „W samym centrum uwagi”. Co pokazało młode pokolenie polskich artystów?

Sam pomysł budzi szacunek. Postanowiono bowiem skreślić możliwie pełną panoramę najciekawszych zjawisk artystycznych ostatnich lat, koncentrując się na osiągnięciach artystów młodego i średniego pokolenia, którzy zadebiutowali po 1989 r. Zamiast jednak przygotować jedną dużą wystawę, zdecydowano się na cykl dziesięciu – jak je nazwano – tematycznych odsłon, zaś w skład każdej z nich wchodziło kilka indywidualnych prezentacji. Tematy owych odsłon to np. artyści o sobie, sztuka wobec nowoczesnych technologii, sztuka a media i reklama, doświadczenie przestrzeni, doświadczenie tradycji. Praktycznie każdy z nich nadawałby się na motyw przewodni wielkiej, muzealnej ekspozycji, tu jednak z konieczności ograniczono go do trzech, czterech nazwisk.

W efekcie zaproponowano zwiedzającym kilkadziesiąt autorskich pokazów, które dopiero w całości miały nas przekonać o sile (lub słabości) młodej polskiej sztuki. „W samym centrum uwagi” wymagało więc i dużej uwagi ze strony widzów. By wyrobić sobie jakieś zdanie, należało karnie, przez niemal rok, uczę...