POLITYKA

Poniedziałek, 19 sierpnia 2019

Polityka - nr 1 (2279) z dnia 2001-01-06; s. 40

Kultura / Afisz / Na ekranie

Wdowa Świętego Piotra

[dla koneserów]

Niezwykły film, łączący cechy najprawdziwszej tragedii z ostentacyjną melodramatycznością; wydawałoby się, że jednego z drugim pogodzić się nie da, a jednak zamiar udał się znakomicie. Francuski reżyser Patrice Leconte („Mąż fryzjerki”, „Śmieszność”, „Dziewczyna na moście”) wziął temat ze starych kronik kryminalnych: rzecz dzieje się w połowie XIX wieku na położonej w pobliżu Kanady wysepce św. Piotra, pozostającej pod rządami Paryża, o czym przypomina stacjonujący tu garnizon wojska. Dowodzi nim kapitan (Daniel Auteuil), jedna z trzech głównych postaci dramatu, którego akt pierwszy właśnie się rozpoczyna. Oto pod kuratelę oficera trafia skazaniec Neel (w tej roli znany reżyser Emir Kusturica), oczekujący na egzekucję, do której nie może dojść z istotnego powodu – prawo francuskie nakazuje bowiem, że wyrok musi być wykonany za pomocą gilotyny, a tej akurat na wyspie św. Piotra brakuje. Narzędzie ma być dostarczone z Martyniki, co trochę potrwa, tymczasem Neel w ramach resocjalizacji świadczy drobne usługi ludności, korzystając z troskliwej opieki żony kapitana (Juliette Binoche), uosobienia dobroci i szlachetności. ...

[dla każdego]
[dla koneserów]
[dla najbardziej wytrwałych]
[dla mało wymagających]